Koko elokuva perustuu käytännössä pelkkään käsittämättömät mittasuhteet saaneeseen hypeen. Itse elokuva on pelkästään Pocahontas ja Tanssii Susien Kanssa vanhentuneilla cgi-tehosteilla, ei yhtään mitään sen kummempaa. Ei näin kallis elokuva voi oikeastaan mitään kaksisempaa ollakaan, koska se joutuu kosiskelemaan niin paljon massoja saadakseen tähtitieteelliset tuotantokustannuksensa katettua.

90%sti pelkkää hypeä. Muutoin ei mitään järin omaperäistä tai ennennäkemätöntä.

junik

Maisema: uskomattoman kaunis.
Juoni: uskomattoman käytetty jo jossain muualla moneen kertaan.
Ilman mahtavia tehosteita olisi ollut ihan pelkkää kuraa.

Ludil

Yliarvostettu.

Aluksi hyvät puolet. Hieno miljöö, hienot lavastukset, soundtrack toimii. Kolmiulotteisena tämä oli kaunista katseltavaa. Pandora on kaikin puolin upea planeetta.

Sitten miinukset. Juoni on surkea, keskivertoakin surkeampaa suurta ja puuduttavan perinteistä klisettä joka ei tarjoa yhtään mitään uutta-vain pelkästään scifisoitu inkkari-länkkäri-juonen. Ajatella mitä haaskausta ottaen huomioon huikean kauniin miljöön...

Tarina on erittäin ennalta-arvattava. Vietinkin yli puolet tästä elokuvasta arvaillen mitä seuraavaksi tapahtuu ja miten tuo reagoi jne. ja kaikki arvaukset osuivat maaliinsa. Että inhoan tällaisia juonellisesti köyhiä ja sisällöttömiä elokuvia...

Hahmot ovat tylsiä, stereotyyppisiä, persoonattomia, himputin kliseisiä hyvän-ja pahan-edustajia. Kehenkään ei saa syvempää kosketusta, kaikki jäävät pinnallisiksi, kaikki tympivät. Etenkin Neytiri on kamalan ärsyttävä mukatuittupääprinsessa.Tarinan pahis on kammottavan huono. Miksi Na'vi-kansassa ei ole yhtään mitään pahaa? Miksi ihmisissä ei muuta olekaan?

Näyttelijät ovat kehnoa tasoa. Tässä näkee paljon ylinäyteltyjä/alinäyteltyjä suorituksia.

Repliikit ovat melkein siinä rajalla että ovat surkuhupaisen kökköjä.

Elokuva on raivostuttavan ylipitkä, etenkin kun tässä ei näe mitään uuttakaan eikä mitään tajunnanräjäyttävää. Koko elokuva etenee kuin hidastettuna, mikä tekeekin tästä himputin tylsän ja todella puuduttavan rainan.

Tämä oli pitkää, piinaavaa tuskaa silloin kun kävin katsomassa tämän elokuvissa. Ei todellakaan ollut miellyttävä kokemus (itse elokuvan lisäksi sali oli tupaten täynnä ja vieressäni istui keski-ikäinen mies, joka röyhtäili tasaisesti vartin välein voimakkaasti sipulipopcornin tuoksuisia pilviä). Älkää kiduttako itseänne tällä roskalla. Tästä vain suuttuu.

Puolitoista tähteä.

Villburn

Täysin älyvapaata kamaa. Hohhoijaa, 162 min ilman todellista sisältöä? Tämä on sitä itseään - sitäpä juuri - elokuvan suuri tulevaisuus, enemmän mammonaa - enemmän hypeä = Supersized shit.
Uskomattoman kaunista? Eikä edes sitä. 3D-Vau-efekti höyrystyi jonnekin elokuvateatterin ilmastointivehkeisiin ensimmäisen puolituntisen jälkeen.

WGB

Koska olen jo kirjoittanut mielipiteeni tästä pökäleestä sille tarkoitettuun foorumiketjuun, en aio kertailla mielipidettäni siitä sen tarkemmin. Nyt kuitenkin olen monissa arvosteluissa havainnut sen, että Avataria ylistetään audiovisuaalisuuden lisäksi yhteiskuntakritiikistä. Mikä tekee Avatarin harvinaisen liioitellun alleviivaavasta kritiikistä, jota on jo monissa elokuvissa, kirjoituksissa ja vähän kaikkialla nähty, jotenkin niin erityismaininnan arvoista?

Cameronin elokuvan ns. yhteiskuntakritiikki on enimmäkseen sitä, että stereotypiset militaristit tahtovat hävittää alkuasukkaiden kulttuurin olemalla ihan helvetin pahoja, paitsi sitten kiltit tiedemiehet, jotka ovat luonnollisesti kaunisteltuja Josef Mengelen vastakohtia, sekä vain muutama omatuntoaan kuunteleva sotilas. Kritiikki olisi ollut elokuvan ennalta-arvattavan hyvis vs. pahis -kliimaksin päätyttyä päinvastaisella tavalla paljonkin väkevämpää, mutta tuotantokoneisto halusi välttämättä mahdollisuuden kaikkien aikojen kalleimmalle jatko-osalle.

Tämä ei ole oikeasti mitään yhteiskuntakritiikkiä, vaan nyt katsojaa viilataan kunnolla silmiin. Toivoa sopii, että jatko-osassa Pandora pistetään päreiksi alkuasukkaineen, jos jotain merkittävää kritiikkiä Cameronilta toivottaisiin. Nyt vain tyydytään matkimaan Costnerin kaunista tanssahtelua susien kanssa ja vieläpä huonosti. On katsojaa aliarvioivaa väittää Avataria jotenkin tärkeällä tavalla kantaaottavaksi, kun se ei tarjoa oikeastaan mitään aihetta pohdiskella avuttomaksi jäävää kritiikkiä ihmiskunnan ahneudesta kaiken näyttäessä pelkältä viihteeltä.

Lyhyesti sanottuna: huonosti toteutettu yhteiskuntakritiikki ei ole mainitsemisen arvoista muuten kuin negatiivisena palautteena. Avatar jää pelkäksi korniksi kasaksi silmäkarkkia, eikä sen yksioikoisen sanoman keksiminen ei vaadi oikeastaan yhtään ponnisteluita. Saahan tästä tietysti olla eri mieltä, halusin kuitenkin yhtäkkiä kommentoida tätä häiritsevää piirrettä yleisissä mielipiteissä.

AlexZ

Avatar arvosana 3,67
2009
James Cameron
James Cameron
CCH Pounder, Giovanni Ribisi, Joel Moore, Michelle Rodriguez, Sam Worthington, Sigourney Weaver, Stephen Lang, Wes Studi, Zoe Saldana
USA, Iso-Britannia