Traagisia sävyjä saava kolmiodraama on kenties eniten tunteita herättänyt mykkäelokuva, jonka olen nähnyt. Auringonnousu kuvaa rakkauden ja ahdistuksen tunteita hienosti ilman sanojakin. Näyttelijät eivät sorru ylikorostettuun naamanvääntelyyn, vaan pienten eleiden merkitys on ymmärretty. Elokuvan keskivaiheilla oleva kaupunkijakso kaipaa tiivistämistä, sillä tällaisenaan se on sisältönsä kannalta aivan liian pitkä. Elokuvan rytmi katoaa tämän seurauksena hieman. Näinkin vanhaksi elokuvaksi Auringonnousu on yllättävän "helppoa" katsottavaa visuaalisesti, sillä sen tekninen toteutus on silmiä hivelevä. Eläväisen kameratyöskentelyn ja trikkikuvien kekseliäs käyttö on kaukana teatterimaisen jäykästä ilmaisusta, joka hyvin usein tämän ikäluokan pätkiin liitetään. Elokuvan alkusanat pitävät kutinsa, sillä voisin hyvin kuvitella tarinan teemojen olevan relevantteja vielä missä tahansa nykypäivänäkin.

Rainafriikki

Ei Murnaun mestariteoksen Nosferatun tasolle menevä elokuva, mutta silti hyvä ja hieno draama joka on visuaalisesti hyvin kuvattu ja elokuvan lavasteet näyttivät hienoilta. Juoneltansa elokuva oli toimiva ja kiinnostava kolmiodraamaksi, joka kuitenkin ensimmäisen puoliskan jälkeen hieman raahasi.

Acedia

Draama
1927
Friedrich W. Murnau
Carl Mayer, Hermann Sudermann
Bodil Rosing, George O'Brien, Janet Gaynor, J. Farrell MacDonald, Margaret Livingston