Pari leffakommenttia aiemmin puhuin siitä miten en ole juurikaan nähnyt aasialaisia leffoja. No, tämä oli ensimmäinen näkemäni - täytyy sanoa että aikamoinen valinta. Näin sen 2004 helmikuussa (luen tässä päiväkirjaani joka on muuten erittäin huvittavaa), olin silloin 18-vuotias. Järkytyin leffan lopusta mutta myös jollain kumman tapaa pidin siitä kidutuksesta. Kylmiä väreitä tuli minulla nyt vieläkin. Erona vain tämän leffan katsomisessa oli nyt se, miten pidin leffan draamaosiosta enemmän kuin silloin, silloin pidin sitä tylsänä.

Lopun surrealistiset tapahtumat tuntuvat hämmentävän monia. Minulla on muutamia teorioita siitä, mitä mahdollisesti tapahtui, mutta pystyn pukemaan sanoiksi niistä vain kaksi. Älkää tosin kuvitelko saavanne lukea jotain erikoisia teorioita.

1) Kun Aoyama ja Asami ovat lomalla, mies näkee enneunia/painajaisia siitä mitä voisi tapahtua ja on tapahtunut. Aiemminhan hän ei uskonut ystävänsä varoituksia Asamista, sillä hän oli sokeasti rakastunut, ja silloinhan ihminen ei todellakaan usko ketään joka sanoo jotain pahaa hänen ihastuksestaan. Tämän olen todennut myös ihan henkilökohtaisesti joten siksi ymmärrän miehen ajatuksia, teininä vain ihmettelin miten tyhmä joku voi olla. Kun hän herää painajaisestaan, nainen ei ole enää siinä. Loppu jää hieman avoimeksi monitulkinnaisuuden vuoksi.

2) mies on mahdollisesti todellakin kuunnellut treffeillä, miten pahasti Asamia on lapsena kohdeltu, ja menee sen vuoksi kotiinsa hieman mietteliäänä. Koska tuollaista on kovin raskasta kuulla, hän päättää ottaa ryypyn rauhoittuakseen. Ja sitten tapahtuu se lopun kiduttaminen.

Mutta koska monet kohdat noissa teorioissa risteävät, mikään ei ole varmaa koska mikään ei välttämättä pidä täysin paikkaansa. Ja vain ohjaaja tai käsikirjoittaja voikin ainoina tietää mitä on tapahtunut, jos hekään. Ennen ihmettelin miten joku kirjailija voi sanoa ettei tiedä mitä tarinassa varsinaisesti tapahtui, mutta kun aloitin runojen ja novellien kirjoittamisen, tajusin itsekin olevani ihmeissäni mitä niissä tapahtuu. Joskus tarina vain kirjoittaa itse itsensä ilman että tajuaisi tietoisesti miksi jokin tapahtuu.

Hieman kummastelin miten yhtäkkiä kaikki outoudet vain alkoivat tapahtua, mutta silti ihastelin miten luonnollisesti se kaikki tapahtui. Se ei tuntunut siltä kuin jokin uusi leffa olisi alkanut, niin kuin joidenkin leffojen tapauksessa käy. Pidin tämän "realistisuudesta". Ja leffan intensiivisestä tunnelmasta.

Minun kävi sääliksi molempia, Aoyamaa ja Asamia. Molempien hahmojen näyttelijät olivat hyviä työssään, mutta eritoten pidin Aoyamaa esittävästä Ryo Ishibashista. Mies vain halusi rakkautta, niin kuin nainenkin mutta hirveän lapsuuden vuoksi hän käsittää väärin miehen aikeet. Hyvin traaginen tarina siitä, mitä pahaa fyysinen ja henkinen pahoinpitely voi ihmisessä saada pahimmillaan aikaan. Julma, mutta mielestäni jollain lailla oikeutettu kidutus jota nainen tekee miehille, on erittäin ymmärrettävä. Jos Asami ei koskaan oikeasti tehnyt opettajalleen sitä tiettyä ikävää tapahtumaa, ymmärrän miksi hän kidutti muita miehiä. Joskus ihminen ei pysty kohtaamaan sitä, joka teki hänelle pahaa vaan sen sijaan kostaa muille. Täysin ymmärrettävä, psykologinen reaktio. Mutta jos hän kosti pahoinpitelijälleen ja lisäksi muille niin sitä en oikein hyväksy.

Hieman tylsähkö, mutta hyvä draama joka saa pohtimaan paljon kaikenlaista, kuten mitä tapahtui, sekä moraalisia ongelmia.

jossu82

ihan katsottava