American Mary

Alkuperäinen nimi:American Mary
Valmistusvuosi:2012
Pisteytyksiä: 7
Tarkka arvio: 2.79

Unohda hetkeksi kauniit ja herkät ihmisyyden kuvaukset. American Maryssa veitsi kohtaa nännin, nahka lävistetään koukuilla ja kuollutta kanaa tikataan Ave Marian tahtiin. Hurmeinen elokuva on tiukka paketti ruumiskauhua, ahdistavia ihmiskontakteja ja kostotarinaa. Erittäin musta huumori kukkii kuitenkin läpi elokuvan.

Rahahuolet ja traumatisoiva välikohtaus ajavat lupaavan kirurgiopiskelija Maryn (Katharine Isabelle, Ginger Snaps) uudelle uralle. Tyttö tutustuu alakulttuuriin, jossa sielun temppeli on muokattavissa oleva palanen savea. Mainiot sivuosat elokuvassa tekevät ohjaajat, identtiset kaksoissiskot Jen ja Sylvia Soska (Dead Hooker in a Trunk).

American Mary hyödyntää kerronnassaan slasher-elokuvien perinteitä, mutta samalla flirttailee niille ja uudistaa kuvastoa. Musiikki toimii usein visuaalista materiaalia vastaan eikä Marykaan ole sankari konventionaalisimmasta päästä. Seksikästä ja viihdyttävää elokuvaa on verrattu Jesús Francon tuotantoon. Ohjaajat itse omistavat teoksensa hengenheimolaiselleen Eli Rothille.

Kommentit & Pisteytykset

Kivilärvi