Post-apocalyptiset visiot ovat perin kiehtovia. Tutustuttuani muutamiin kotimaisiin amatöörivirityksiin, missä kuvattiin ydintuhon jälkeistä maailmaa aloin toden teolla kiinnostua näiden filmien vaikutteiden lähteistä. Mad Maxit on tietysti nähty, mutta nyt analysoinkin Italialaisen alan klassikon - 2019: After the Fall of New Yorkin.

Ydinsota on pistänyt paikat mullin mallin. New York on pelkkää yhtä suurta rauniota, ja joutomaata sen ympärillä riittää. Säteily taas on vienyt naisilta kyvyn saada lapsia, joten ihmiskunta on tuhoon tuomittu. Eurakit pyydystävät naisia kokeisiinsa saadakseen aikaan hedelmällisen naisen, mutta vastarintaliike tietää, että yksi tällainen on olemassa. He pistävät Parsifalin yhdessä kahden muun tyypin kanssa hakemaan tämän naisen New Yorkin kätköistä, missä Eurakkien ja muiden hihhuleiden lisäksi vaanii mutantteja sekä apinaihmisiä.

En voi sanoa muuta kuin: Jea! Menoa ja meininkiä riittää! Toimintaa on mukavasti ja se on sopivan laadukasta. Nyrkkitappelut ovat yllättävän hyviä, kun ottaa huomioon, että tämä on rip-off/halpis. Mad Max 2:sen ja Escape from New Yorkin innoittamahan tämä aika selkeästi on. Ei se mitään, sillä 2019 toimii loistavasti. Parasta on vaihtelevuus. Sankarit seikkailevat muuallakin kuin hiekkakuopalla ja erilaisia hahmoja riittää. Tästä paljon pisteitä.

Ne harvat asiat mitkä mättävät ovat huonot näyttelijät sekä karmeat ääniefektit. No okei, eivät ne muutkaan efektit hyviä ole, mutta aseiden päättömät äänet häiritsivät hupaisuudessaan. Ja sehän on arvattavissa ettei tämän kaltainen elokuva ole loistonäyttelijöiden juhlaa, mutta että näin surkeita tyyppejä valittu rooleihin. Pääsankari on ok ja Big Apen roolin vetävä George Eastman itse asiassa aika hyvä. Loput sitten suurimmaksi osaksi luokattoman huonoja.

Mutta se niistä risuista. Suosittelen tätä ehdottomasti kaikille post-apocalyptisistä elokuvista kiinnostuneille. Pitää myös mainita, että gorehoundetkin saavat vähän herkkua. Mukana on pari hauskaa läträystä ja varsinkin eräs Big Apen tempaus loppupuolella on erinomainen. Katsokaa siis heti, kun saatte mahdollisuuden. Tästä kaikesta hauskasta ei kannata jäädä paitsi!

nimimerkki: Ale

Clockwork Orange - Kellopeliappelsiini arvosana 4,16
Clockwork Orange - Kellopeliappelsiini

New Yorkin tuhon jälkeen vuonna 2019
New Yorkin tuhon jälkeen vuonna 2019 arvosana 3,55

New Yorkin tuhon jälkeen vuonna 2019 (1983)

Alkuperäinen nimi: 2019: Dopo la caduta di New York

1983