JohnRambo

En oo tätä Orwellin klassikkokirjaa ihan vielä lukenut, vaikka se on pitkään pitänyt tehdä. Kasarilla tehty leffaversio pistää hetkeksi miettimään miten se heijastaa omaa tekoaikaansa verrattuna Orwellin kirjaan joka taas kritisoi totalitärismiä yleensä, mutta eritoten Stalinin johtamaa Neuvostoliittoa. Tulee mieleen, että onko leffa duunattu sitä varten että valmistusvuosi saataisiin mätsäämään teoksen nimen ja futuristisen vuosiluvun kanssa? Täten leffaa katsoessa aikalaiset olisivat voineet verrata mitkä Orwellin dystooppisista visioista ovat tulleet toteen ja mitkä ei. Nykypäivän katsojana elokuvan esittämälle maailmalle löytyy oman tietämykseni mukaan lähin vastakohta ehkäpä Pohjois-Korean demokraattisesta tasavallasta.

Elokuvan luoma maailma on todella ankea ja korostetun harmaa. Mielestäni ehkä hiukan liikaakin. Leffan harmaus on todennäköisesti saavutettu kameran linsseillä, mutta toki myös muut tekniset ratkaisut olleet apuna. Kuitenkin se tuntuu huonolla tavalla tietynlaisen "filtterin" läpi suodatetulta kuvalta, jota on hiukan puisevaa katsoa ainakin kokopitkää elokuvaa. Sama ongelma vaivaa mun mielestä nykyään monia David Fincherin leffoja.

Tykkäsin John Hurtin pääroolista tosi paljon, ja Richard Burton tuollaisena stasimaisena kyttääjänä oli myös tosi hyvä. Burton taisi kuvauksissa olla jopa selvinpäin. Eurythmics on luonut leffaan tosi upean soundtrackin, jota voisi pitää melkein samalla tasolla esimerkiksi Vangelisin ikonisen Blade Runner-scoren kanssa. Ainakin tän leffan toi pieni tunnarimelodia luo jotenkin tosi hyvin tähän sen tietyn fiiliksen ja leffa palailee yli viikon tauon jälkeen paljon paremmin mieleen, kun sitä kuuntelee tätä kirjoittaessa.

(Yle Areena)

[European Movie Challenge 2018 - #11 Iso-Britannia]

Lasitten

Todellakin hieman sekavalla kerronnalla pilattu elokuva. Suosittelen lukemaan kirjan ennen tämän elokuvan katsomista.

Itse en ole kirjaa lukenut, mutta ainakin tämä on hyvin tunnelmallinen elokuvaelämys. Lontoo on ankea paikka, jossa ei sodan jäljiltä paljoa vihreää näy, aurinko on jatkuvasti pilvessä sekä vesi on paskaista ja ruoka... en edes halua tietää.

Näyttelijäsuoritukset ovat elokuvan suola, sillä Hurt esittää Winstonia tunteella, jollaiseen ei moni pystyisi. Ihmisten pahan olon voi melkeen käsin tuntea ja maailmankuvan ajattelu aiheuttaa pahoinvointia. Elokuvan loppuosa on tehokasta katsottavaa. Moista myötätuntoa kidutettavaa kohtaa olen viimeksi tuntenut Kellopeliappelsiinissa. Äänimaailmalle vielä erityispisteet, se saa miljöönkin näyttämään ja tuntumaan entistäkin ankeammalta.

1984 on hyvä elokuva, mutta moni asia varmasti avautuisi, jos kirjan viitsisi lukaista. Toteutus on hemmetin hyvä ja niin, mutta alkupuolisko osaa olla auttamattoman tylsäkin.

banaanipalmu

Cinemorte