Kauhuhullu

Idealtaan mielenkiintoinen elokuva, joka voisi toimia itse asiassa todella hyvin, mutta sitten eräässä vaiheessa alkaa jo tylsistyttää seurata James Francon selviytymistä. Olisi ehkä täten ollut parempi, ettei hän joudu jumiin heti alussa, vaan jossain puolivälin kohdalla. Osittain dokumentaarisesti kuvattu 127 tuntia on ihan mukiinmenevä raina, joka todistaa ihmisen selviytymishalun ja sisukkuuden...

Playon

Elokuva kertaa prosessia jonka ihminen käy läpi kun jumittuu epätoivoiseen tilanteeseen, tarjoamatta silti juurikaan muuta kuin kolmeen osaan jaettuja ruutuja sekä hassuja kuvakulmia. Tuota prosessia sinänsä on kuvattu paremminkin, ilman kuvakikkailuja. Toivottavasti tällainen filmatisointi ei pääse yleistymään ja keskitytään taas itse juoneen ja sen onnistuneeseen tulkintaan joka lähtee hyvistä näyttelijöistä. Keskinkertainen näyttelijä jaettuna ruudulle kolmeen osaan ei ole kolme kertaa parempi näyttelijä.

VierasTalo

Danny Boylen uusimman elokuvan suurin ongelma on se, että se on Danny Boylen uusin elokuva. Visuaalinen tyyli on lähes täysin kopioitu hänen edellisestään elokuvasta, Slumdog Millionairesta, eikä se sovi tähän yhtään. 127 Tuntia on erittäin realistinen ja minimalistinen tarinaltaan, joten Slumdogiin sopinut rönsyilevä ja seinästä seinään poukkoileva visuaalinen tyyli ei kontekstuaalisesti sovi elokuvaan lainkaan. Slumdogissa se vielä meni koska itse tarinakin oli yhtä sekamelskaa, mutta nyt kun koko leffa pyörii kalliorailossa nököttävän miehen ympärillä, jatkuva splitscreenin käyttö ja hirveän huonot CGI-siirtymät ja tehosteet eivät sovi millään tavalla kokonaisuuteen. Pahin näistä on ehdottomasti alkuvartin aikana usein nähtävä tehoste, jossa Aronin ottamat valokuvat täyttävät ensin koko ruudun ja sitten liukuvat siitä pois todellisella Windows Movie Maker-tyylillä.

Käsikirjoituksesta ja tarinasta pidän kovasti yhtä vikaa lukuunottamatta. Päähenkilölle ei rakenneta mitään erityisempää kehityskaarta tai vastaavaa, vaan luodaan yleistä vaikutelmaa pienillä flashbackeilla siitä, että tällä ihmisellä on oikeasti ollut elämä. Ratkaisu toimii paljon paremmin kuin melodramaattisten elämää muuttaneiden tapahtumien lakoninen toistaminen, jota yleensä tällaisissa elokuvissa näkisi. Ei se tarinakaan silti täydellinen ole, sillä mukaan on heitetty imelä rakkaustarina varmaan tökerömmin kuin olen ikinä nähnyt. Tuota on silti vähän vaikea itsessään kritisoida, koska "niin oikeasti tapahtui" ja niin edespäin.

Oikeastaan ainoa syy, miksi koko elokuva on oikeasti nautittava, on James Francon äärimmäisen hieno roolisuoritus pääosassa. Mies huokuu runsasta ruutukarismaa, ja rooliin on heittäydytty kunnolla mukaan. Etenkin tietynasteinen fyysisyys välittyy jokaisesta kohtauksesta, vaikka näyttelijä ei periaatteessa tekisi muuta kuin seisoisi pystyssä. Häntä voi silti vain vilkaista silmiin ja tuntea tuskan, jota mies voi kokea ymmärtäessään ettei pakotietä kuolemalta ole. Rakastin myös elokuvan varmasti kuuluisaksi nousevaa gorekohtausta, joka jättää kyllä kidutuspornojen vastaavanlaiset kohtaukset varjoonsa 10-0. Silti lopulta Boylen kuvaustyyli ja imelä kässäri imevät tästä leffasta erittäin paljon mehuja, ja se on sääli, sillä periaatteessa tästä olisi voinut tulla paljon, paljon enemmän.

Apple

astralic