Titan90

Varsin pitkä, maailmalla palkintoja rohmunnut taiwanilais kuvaus ihmisyyden haasteista monessa sukupolvessa. Suvun vanhin, isoäiti tekee kuolemaa ja samalla niin toisella kuin kolmannellakin polvella on omat haasteensa koomassa olevan isoäidin jututuksen lisäksi. On työongelmaa, haasteita koulunkäynnissä ja luonnollisesti myös parisuhtessa, niin vanhemmilla kuin lapsillakin. Varsin moninaista draamakuviota sisältyy siis tähän lähes kolmeen tuntiin.

Ylistetty 1+2 tai Yi yi, kuten se monessa paikassa nimetään, ei kuitenkaan yltänyt omassa kategorisoinnissa kovinkaan ylhäisiin lukemiin. Sen tarina on aika laahaavaa, eikä pitkä kesto ainakaan lisää viehättävyyttä. Sinällään se toki antaa mahdollisuuden tilanteiden monipuoliseen kuvailuun, mutta oikein mitään ei lopulta tapahdu. Vankkaa perusdraamaa alusta loppuun, mutta jotakin lisää jäin ainakin itse kaipaamaan.

Monilta must see -listoilta löytyvänä se kuitenkin piti kirjaston lainahyllystä rohmuta. Jonkin jo hukatun listauksen mukaan elokuva oli 3. paras ulkomainen (Yhdysvaltojen ulkopuolella siis) tehty teos. Tätä en voi kyllä millään allekirjoittaa. 300. voisi olla lähempänä sitä oikeaa sijoitusta, sen verran tasapaksu ja paikoin tylsäkin elokuva on kyseessä, vaikka silläkin toki on hetkensä.

1 + 2

2000
Yīyī, Yi Yi: A One and a Two, Yks' ja kaks'
Edward Yang
Edward Yang
Elaine Jin, Hsin-Yi Tseng, Issei Ogata, Jonathan Chang, Kelly Lee, Nien-Jen Wu, Pang Chang Yu
Taiwan
mandariinikiina, hokkien, englanti