10 Cloverfield Lane

Alkuperäinen nimi:10 Cloverfield Lane
Valmistusvuosi:2016
Pisteytyksiä: 104
Tarkka arvio: 3.41

Tuhoisan autokolarin jälkeen Michelle (Mary Elizabeth Winstead) herää survivalistin (John Goodman) maanalaisessa bunkkerissa. Hän väittää pelastaneensa naisen apokalyptiselta hyökkäykseltä, joka on tehnyt ulkopuolisesta maailmasta elinkelvottoman. Miehen yhä epäilyttävämmäksi muuttuva toiminta saa kuitenkin Michellen kyseenalaistamaan tämän motiiveja ja suunnittelemaan pakoa saadakseen tietää totuuden.

Arviot

Loppuaan parempi klaustrofobiajännäri.

in esittämä naikkonen ajelee autollaan kaikessa rauhassa kun iso farmari törmää tähän ja kiilaa mokoman keskiluokkaisen koslan katuojaan. Mary Elizabethin esittämä hahmo herää vangittuna elämänsä roolin vetävän in maatilansa alle rakentamasta bunkkerista. Jouni Hyvämiehen esittämä hämäräperäinen häiskä kertoo maailman tuhoutuneen ulkoavaruuden muukalaisten hyökkäyksessä ja vankilamaisen bunkkerin olevan ainut paikka, jossa nämä voivat jatkaa elämäänsä turvassa. […]

Arvosteltu: 05.01.2018

Kommentit & Pisteytykset

Joku

Olipas ristiriitainen katselukokemus. Tää teki taas sen klassisen nykyelokuvan virheen. Ei voida vaan keskittyä siihen yhteen toimivaan aspektiin, vaan sekaan pitää heittää ties mitä sontaa lopussa, jotta saadaan katsojan toiminnannälkä tyydytettyä. Leffa alkaa ihan erittäin toimivana klaustrofobisena ja paranoiaa pursuavana trillerinä, tykkäsin kovasti. No lopussa vedetään matto jalkojen alta, tässä nyt sen kummemmin spoilaamatta. Ja siis tykkäsin kyllä tuosta elokuvan lopetuksen pohjaideasta, sehän oli ihan mainio. Mutta se toteutus oli kyllä taas niin ehtaa 2010-luvun tauhkaa, että jätti paskanmaun suuhun. Harmi, sillä hiukan maltillisemmalla ja tyylikkäämmällä paketoinnilla tää ois voinu olla ihan todella kova leffa. Ja onhan tää nytkin sitä siihen asti, mutta vaan siihen asti. Veikkaan, että ton lopetuksen takana on ollu tuottajat, tämänhän ei alun alkaen kai pitänyt edes olla ”Cloverfield” -elokuva. Tuo Cloverfield linkki tuntuukin lähinnä todella väkinäiseltä tässä. Pidin sitä sarjan ekaa elokuvaa ihan ripulipaskana, joten vähän ärsytti että tällänen itsenäisenäkin teoksena toimiva elokuva on ollut pakko markkinointitarkoituksissa liittää siihen. Vitun Hollywood.

Hyvä elokuva joka ampuu lopussa itseään jalkaan ja pilaa mahdollisuutensa olla loistava elokuva. Siltikin, kolme ja puoli tähteä lienee ihan sopiva arvosana. Viihdyin kuitenkin pääasiallisesti tän parissa ihan todella hyvin.

Heavyjuuseri
Uytp7