Tervetuloa, Chucky 2.0!

Tuottaja Seth Grahame-Smith oli 12-vuotias nähdessään alkuperäisen Child's Play -elokuvan, ja hän muistaa pelänneensä enemmän kuin koskaan ennen. Hän katsoi elokuvan yhä uudelleen.
- Olen ollut fani siitä lähtien, hän tunnustaa.



Siksi Grahame-Smith epäröi, kun MGM ja Orion Pictures ehdottivat uudelleenlämmittelyä hänelle ja kanssatuottaja David Katzenbergille.

- Emme halunneet vain tehdä uusiksi vuoden 1988 kauhuklassikkoa, joka esitteli yhden kaikkien aikojen hienoimmista pahiksista. Halusimme jotain tämän päivän yleisölle merkityksellistä.

Pitkän pohdinnan aikana he ajattelivat maailmaamme, jossa kameroita ja mikrofoneja on kaikkialla ja kodinkoneet keskustelevat keskenään. Kaikki on yhteydessä keskenään.

- Meitä kutkutti mitä voisi merkitä Chuckylle, jos se ei olisi vain lelu vaan kehityksen kärkeä oleva älytuote. Kuin lapsen seuralainen Applen tai Amazonin tai Googlen valikoimista. Mihin niin paljon älyä ja verkkoyhteyksiä sisältävä tuote pystyisi, jos se olisikin paha?

Tuottajat innostuivat uudesta ideasta tiedostaen samalla vastuunsa muille faneille.

- Alkuperäisessä Child's Playssa oli kiehtova idea lasten rakastamasta lelusta, joka äkkiä kääntyykin omistajaansa vastaan, Katzenberg toteaa. - Se oli pelottavaa ja sai katsomaan kaikkia leluja huoneessani eri silmin.

Nyt sitä pelkoa laajennetaan hieman, sillä uudella ja parannellulla Chuckylla on entistä enemmän keinoja ihmisten tappamiseen. Se pystyy ottamaan yhteyden verkossa oleviin laitteisiin, termostaatteihin, ajoneuvoihin, robotti-imureihin. Se voi nähdä niiden kautta ja käyttää niitä murhatöissä. Tervetuloa, Chucky 2.0.

Kuusi viikkoa toimeksiannon jälkeen Tyler Burton Smith oli katsonut kaikki seitsemän Chucky-elokuvaa ja tehnyt pikavauhdilla käsikirjoituksen uutta versiota varten. Seuraavaksi oli etsittävä ohjaaja.

Norjalaissyntyisen Lars Klevbergin agentti oli kuullut uudelleenfilmatisointisuunnitelmista ja asiakkaansa tietämättä lähetti tuottajille tämän ohjaaman Polaroid-kauhuelokuvan. Grahame-Smith ja Katzenberg ihastuivat siihen. Heidän mukaansa Klevberg oli saman tien sopivalla aaltopituudella projektin suhteen.

- Ajoin tien sivuun paluumatkalla studiokokouksesta pitääkseni vartin puhelinpalaverin Larsin kanssa, Katzenberg muistelee. - Puhuimme kaksi tuntia.



Maratonpuhelun aikana Klevberg ideoi kohtauksia, niiden tunnelmaa ja jopa ääniraitaa. Hänen energiansa vain vakuutti tuottajan siitä, että oikea tyyppi oli löytynyt. Ohjaaja oli myös vakuuttunut tuottajien panoksesta.

- On tuottajia, jotka haluavat vain tuottaa, ja on tuottajia, jotka ovat mukana ja tukevat ohjaajaa luovassa prosessissa. Seth ja David antoivat minulle vapautta mutta myös tarkistivat ja tasapainottivat asioita. He pitivät jalkani tukevasti maassa, sillä lähden helposti leijailemaan, Klevberg nauraa.

- He tietävät täsmälleen mitä haluavat ja osaavat hoitaa asiat, jos ne eivät tuotannossa mene aivan niin kuin on suunniteltu. Eivätkä ne koskaan mene. He eivät epäröi tulla avuksi.

Klevberg arvosti, että käsikirjoituksessa on pelottelun ohella inhimillinen puoli, joka tutkii Andy-pojan ja Chuckyn välistä suhdetta. Uudessa versiossa yleisö saa seurata Chuckyn matkaa pahalle puolelle ja ymmärtää sen motivaatioita.

- Tutustumme pahikseen ja ymmärrämme miksi se tekee mitä tekee, ja se tuntuu todelliselta. Minusta käsikirjoitus on kuin kreikkalaisesta tragediasta. Chuckysta tekee pahan sen kanssakäyminen ihmisten kanssa, oppimiskyky ja rajallinen käsitys maailmasta.

Synkät käänteet johtavat Chuckyn ja Andyn välienselvittelyyn, jossa ymmärtää kummankin näkökulman. Ja ehkä tuntee aavistuksen sympatiaa tappajanukkea kohtaan.

Klevberg luettelee joiksikin inspiraation lähteikseen E.T:n, Ystävät hämärän jälkeen -elokuvan, Mary Shelleyn Frankensteinin ja jopa Pinokkion. Kun elokuvaa kuvataan pienissä palasissa eikä edes aikajärjestyksessä, ei aina ollut helppoa olla varma siitä, että jokin otto tai kohtaus oli sopivan jännittävä.

- Oli tärkeää pitää kokonaisvisio mielessä koko ajan, ohjaaja toteaa.

Tuottaja Grahame-Smith on vakaasti sitä mieltä, että elokuvassa on paljon asioita, jotka jäävät kummittelemaan yleisön mieleen.

- Pelottavien hetkien ja psykopaattisen tappajanuken ohella siinä on tiettyä uskottavuutta. Verrattuna vuoden 1988 Chuckyyn vuoden 2019 nukella on realistinen kyky tappaa. Kotona katsoja tajuaa, että paljon kuvaamastamme tekniikasta on jo kodeissamme. On hauska ajatella, kunka he ehkä kuvittelevat mitä tapahtuisi, jos se muuttuisi murhanhimoiseksi ja kääntyisi meitä vastaan, Grahame-Smith hykertelee.

- Halusimme elokuvasta synkällä tavalla hauskan, pelottavan, ällöttävän ja yllättävästi paikoin tunteellisenkin. Se on tarkoitettu yhdessä täydessä elokuvateatterissa koettavaksi.

Haastattelut ja kuvat: Orion Pictures


Jouni Vikman 02.07.2019 klo 12:02

Uusimmat artikkelit

Tervetuloa, Chucky 2.0!

Vuoden 1988 kauhujännäri Child's Play innoitti peräti kuusi jatko-osaa, jotka kehittivät ja laajensivat lastenlelusta tappajaksi muuttuvan riivatun nuken mytologiaa mitä oudoimmilla ja viihdyttävimmillä tavoilla.Uusi Child's Play lähtee liikkeelle siitä, miten riippuvuus esineistä voi lähteä käsistä ja luottamus moderniin teknologiaan muuttuu painajaiseksi.

Jouni Vikman

Will Smith lupailee suuria

Tarjoaako Gemini Man jotain uutta ja ihmeellistä?

Jouni Vikman

Fast & Furious: Hobbs & Shaw – Egot törmäävät

Uutta Fast & Furious -elokuvaa odotellessa voi ikävää lieventää leffasarjan spin-offilla.

Jouni Vikman

Nyt on helvetti irti! Hellboy tulee taas

Guillermo del Toron Hellboysta on kulunut jo 15 vuotta ja sen jatko-osastakin yli kymmenen. Niiden tuottajat näkivät ajan kypsäksi uudelle sovitukselle alkuperäisestä sarjakuvasta.

Jouni Vikman

Captain Marvel on Marvel-elokuvien voimakkain hahmo

Captain Marvel käsittelee aikaisemmin näkemätöntä puolta Marvel-studion elokuvauniversumin historiasta ja esittelee uuden supersankarin.

Jouni Vikman

Näytä lisää artikkeleita...