Captain Marvel on Marvel-elokuvien voimakkain hahmo

Captain Marvel kertoo, kuinka Carol Danversista tulee yksi maailmankaikkeuden voimakkaimmista sankareista, ja kuinka hän pienen liittolaisjoukon avulla nousee puolustamaan planeettaamme.

Vuonna 1968 tavallinen nainen, Carol Danvers sai räjähdyksen yhteydessä Captain Marvelin voimia ja hänestä tuli niin omillaan kuin erityisesti Avengers- ja X-Men-ryhmien kanssa seikkaileva Ms. Marvel. Vasta vuonna 2012 Danvers otti Captain Marvelin tittelin. Ja siitä pääsemmekin Marvelin elokuvauniversumin tarinaan.

Avengers: Endgame saa ensi-iltansa huhtikuun loppupuolella, ja siihen johtavan palapelin viimeisin osa ilmestyy alle kahta kuukautta sitä ennen. Tuottaja Kevin Feigen mielestä on kuitenkin juuri oikea aika esitellä Marvel-universumin kauan odotettu ensimmäinen naisvetoinen franchise.

- Captain Marvel on yksi Marvel-sarjakuvien suosituimpia naishahmoja ja yleensä voimakkaimpia olentoja. Nyt hän on myös Marvelin elokuvauniversumin voimakkain hahmo, Feige taustoittaa ja jatkaa:

- Meillä on aina ollut vahvoja naishahmoja ja -sankareita elokuvissamme. Oli kuitenkin jo korkea aika luoda oma franchise naispuoliselle nimihahmolle, ja tuskin maltan odottaa hänen esittelemistään maailmalle.

Marvel-studion strategiaan on kuulunut valita sankareittensa elokuville henkilökeskeisiä ohjaajia. Tällä kertaa ohjaustiimiksi valikoitui indie-elokuvien parissa kunnostautuneet Anna Boden ja Ryan Fleck. He ovat yleensä ohjanneet ja käsikirjoittaneet yhdessä elokuvia ja tv-sarjoja, mutta heidän toistaiseksi tunnetuimmassa elokuvassaan Half Nelson, josta Ryan Gosling sai Oscar-ehdokkuuden, ohjaajana toimi yksin Fleck. Sen käsikirjoitus oli molempien käsialaa.

- Meistä on hauska etsiä tekijöitä tavallisten ympyröiden ulkopuolelta, Feige kertoo. - Eikä oikeastaan tarvitse katsoa kauas, pitää vain löytää lahjakkaita ihmisiä, jotka ovat tehneet erittäin fiksuja, ainutlaatuisia ja erityisiä elokuvia, mutta eivät välttämättä tällaisessa mittakaavassa ja kokoluokassa.

- Anna ja Ryan ovat juuri sellaisia. He ovat tehneet joukon elokuvia, jotka ovat tehneet meihin vaikutuksen. Heillä on tarkka, ohjaava käsi ja visio tarinankerronnassaan.

Captain Marvelin ruoriin astuessaan Anna Bodenista tuli myös ensimmäinen Marvelin elokuvauniversumin naispuolinen ohjaaja.

- Minulle on vain kunnia saada tällainen tilaisuus päästä tekemisiin näiden mahtavien ihmisten kanssa, Boden itse toteaa vaatimattomasti.

Seuraavana elokuvantekijöiden työlistalla oli löytää oikea näyttelijä Marvel-universumin huippuvoimakkaan Captain Marvelin rooliin. He löysivät vuoden 2015 Room-elokuvasta Oscarin voittaneen Brie Larsonin.

- Kun saimme kuulla, että Brie Larson saattaisi olla kiinnostunut Marvelversumiin liittymisestä, pidimme lukuisia palavereja ja esittelimme hänelle elokuvan ideaa, Feige muistelee. - Hän osoittautui sarjakuvahahmon faniksi, ja oli yksi Marvel-urani hienoimpia hetkiä esitellä hänet Comic-Con-tapahtumassa. Kun hän tuli näyttämölle ja seisoi käytännössä lähes kaikkien muiden Marvel-hahmojen näyttelijöiden edessä, se tuntui enteeltä sille millainen Captain Marvel olisi yleisön silmissä.

- Parasta Captain Marvelissa on hänen ihmisyytensä. Carol Danvers on tavallinen ihminen, joka saa uskomattomat voimat ja pääsee huikeisiin seikkailuihin ulkoavaruuteen. Mutta Marvelin parhaiden hahmojen tapaan hänen on oltava myös hyvin inhimillinen. Kyseessä ei siis ole vain elokuva tyypistä, joka on valtavan vahva, osaa lentää ja ampuu fotonipurkauksia käsistään. Kyseessä on hahmo, joka on ytimessään ihminen, hyvin haavoittuvainen ja monitasoinen sellainen, Feige kuvailee.

Larson näki pääosan Marvelin ensimmäisessä naispuolisen supersankarin franchisessa mahdollisuutena tehdä jotain uraauurtavaa.

- On hienoa olla osa Marvelin elokuvauniversumia, näiden hahmojen ja tarinoiden perinnettä, josta on tullut niin merkityksellistä monille ihmisille, Larson toteaa.

- Nämä elokuvat muokkaavat omalta osaltaan kulttuuriamme, sitä miten näemme itsemme ja millaisia ovat arvomme. Se on niin uskomatonta, etten tainnut kunnolla tajuta niiden yhteyttä ajan henkeen ennen kuin varmistui, että saisin näytellä Captain Marvelia. Pikkuhiljaa olen alkanut tajuta asian valtavuutta.

Haastattelut ja kuvat: Walt Disney Studios Motion Pictures

Jouni Vikman 21.02.2019 klo 13:30

Uusimmat artikkelit

Tervetuloa, Chucky 2.0!

Vuoden 1988 kauhujännäri Child's Play innoitti peräti kuusi jatko-osaa, jotka kehittivät ja laajensivat lastenlelusta tappajaksi muuttuvan riivatun nuken mytologiaa mitä oudoimmilla ja viihdyttävimmillä tavoilla.Uusi Child's Play lähtee liikkeelle siitä, miten riippuvuus esineistä voi lähteä käsistä ja luottamus moderniin teknologiaan muuttuu painajaiseksi.

Will Smith lupailee suuria

Tarjoaako Gemini Man jotain uutta ja ihmeellistä?

Fast & Furious: Hobbs & Shaw – Egot törmäävät

Uutta Fast & Furious -elokuvaa odotellessa voi ikävää lieventää leffasarjan spin-offilla.

Jouni Vikman

Nyt on helvetti irti! Hellboy tulee taas

Guillermo del Toron Hellboysta on kulunut jo 15 vuotta ja sen jatko-osastakin yli kymmenen. Niiden tuottajat näkivät ajan kypsäksi uudelle sovitukselle alkuperäisestä sarjakuvasta.

Captain Marvel on Marvel-elokuvien voimakkain hahmo

Captain Marvel käsittelee aikaisemmin näkemätöntä puolta Marvel-studion elokuvauniversumin historiasta ja esittelee uuden supersankarin.

Näytä lisää artikkeleita...