Ydinsukellusvene Kurskin uppoaminen siirtyi valkokankaalle

Vuonna 2000 Venäjän pohjoisen laivaston "uppoamaton" ylpeys, ydinsukellusvene Kursk vajosi Barentsinmeren hyytäviin vesiin. Seuraavien päivien aikana maailma seurasi henkeään pidellen kuinka miehistö kamppaili henkensä puolesta samalla, kun heidän omaisensa saivat vastaansa byrokratian, armeijan ja virkavallan kylmän rintaman.

Ohjaaja Thomas Vinterberg tunnustaa, että ennen elokuvan tekoon ryhtymistä hän muisti tapauksen melko pintapuolisesti. Yksi asia oli kuitenkin jäänyt hänen mieleensä.

- Se koputus. Miehistön koputus Kurskin kylkeen, kun he rukoilivat pelastusta.

Yleensä Vinterberg on käsikirjoittanut itse elokuvansa.

- Nyt pääosaa esittävä Matthias Schoenaerts, jonka kanssa tein Kaukana maailman menosta -elokuvan vuonna 2015, pyysi minua lukemaan Robert Rodatin käsikirjoituksen. - Siinä oli politiikkaa ja kaunis rakkaustarina, mutta minua kiinnosti ajan loppumisen teema. Se koskee meitä kaikkia. Oli sydäntäsärkevää, miten hahmojen oli kerättävä rohkeutta hyvästien jättämiseksi. Työstimme käsikirjoitusta yhdessä yli vuoden.

Elokuvan päähenkilö Kurskin osasto 7:n komentava upseeri Mikhail Averin, jota esittää myös elokuvista Luihin ja ytimiin ja Red Sparrow tuttu nouseva belgialainen tähti Matthias Schoenaerts.

- Mikhail on johtaja ja miehistönsä henkinen isä ja kokenut sukellusvenemies, mutta he eivät ole olleet vesillä kymmeneen vuoteen, Schoenaerts kuvailee. Meriharjoituksilla on siis iso merkitys heille. He ottavat työnsä vakavasti, mutta samalla he ovat kuin ylpeitä pikkupoikia päästessään matkaan Venäjän laivaston statussymbolissa. Tietysti missio menee kamalalla tavalla pieleen.

Armeijan puolella yhtälöä keskiössä on sotaharjoitusta johtava amiraali Gruzinski, jota näyttelee Isäni Toni Erdmann -elokuvasta palkintoja kerännyt itävaltalaisnäyttelijä Peter Simonischek.

- Gruzinski on melkein sankari, mutta ei sitten kuitenkaan, Simonischek aprikoi. - Hän vaarantaa uransa, koska tuntee olevansa vastuussa sata metriä pinnan alla jumissa olevista nuorista miehistä, mutta ei saa lupaa pelastaa heitä.

Gruzinskin vastine Britti-laivaston puolella on kommodori David Russell, joka tarjoaa apuaan merimiesten pelastamiseksi.

- Tilannetta Barentsinmerellä pidettiin silmällä jo ennen onnettomuutta, olihan kyseessä iso venäläinen sotaharjoitus. Russell oli päivystävä upseeri, kun sieltä rekisteröitiin voimakasta seismistä toimintaa ja raportteja onnettomuudesta alkoi saapua, kommodoria näyttelevä Colin Firth kertoo.

Firth ja Vinterberg tapasivat Russellin ennen kuvausten alkamista ja kävivät tapahtumia läpi useita tunteja.

- Aina, kun tapaan kunnostautuneen sotilashenkilön, en voi olla ajattelematta, että olen vain näyttelijä, joka teeskentelee tekevänsä jotain. Hän on komentanut taistelualuksia ja sukellusveneitä. Minun tekemiseni eivät tunnu silloin kovin kiinnostavilta, Firth tunnustaa.

Venäjän hallituksen pysyminen poissa kuvioista on silmiinpistävää. Se on ehkä johdonmukaista, lomailihan vasta valittu presidentti Vladimir Putin katastrofin aikana kuuluisasti kesäasunnollaan Mustan meren rannalla. Niinpä amiraali Petrenko, vanhempi sotilashenkilö rinta täynnä prenikoita saa toimia elokuvassa Venäjän virkavallan ja valtiojohdon puhetorvena. Häntä esittää Max von Sydow, jota Vinterberg syystäkin kutsuu legendaksi.

- Skandinaavina olen nähnyt lähes kaiken mitä hän on tehnyt. Ja se on paljon, ohjaaja nauraa. - Hänellä on ikoniset kasvot, ja oli kiinnostavaa käyttää elokuvan pääpahiksena henkilöä, josta itse pidän niin paljon. Vaikka hän ei elokuvassa olekaan kovin miellyttävä hahmo, hänestä säteilee Simonischekin tavoin ihmisyyttä.

- Minulle kaikki elokuvan hahmot ovat oikeita ihmisiä. Voin ja haluan puolustaa heistä joka ikistä, Vinterberg jatkaa.

- Amiraali Petrenko tekee päätöksen olla käynnistämättä pelastustoimia. Mutta hän tekee sen, koska hänellä on ongelma. Hän on vastuussa Venäjän laivastosta ja sen valtavan tärkeistä sotasalaisuuksista. Se on hänen työnsä. Niinpä hän valitsee sen inhimillisyyden yli. Minusta se on väärä päätös, mutta hän on silti hahmo, jonka toimien puolesta olen valmis taistelemaan. Jokaisella elokuvassa on syynsä tekemisilleen. - Juuri siitä pidän Thomasissa, Schoenaerts huomauttaa väliin. - Hän ei demonisoi mitään osapuolta. Hän ei leimaa yhtä hallitusta pahuuden voimaksi. Hän etsii aina elokuvan todellisuuden ihmisistä sävyjä ja vivahteita. Siksi hän oli oikea ohjaaja tätä elokuvaa varten. Kyse ei ole hyvän ja pahan taistelusta. Kyse on siitä kuinka hyvä ja paha voivat kietoutua toisiinsa ja joskus niitä on mahdotonta erottaa toisistaan.

Haastattelut © Europacorp

Jouni Vikman 12.12.2018 klo 15:02

Uusimmat artikkelit

Fast & Furious: Hobbs & Shaw – Egot törmäävät

Uutta Fast & Furious -elokuvaa odotellessa voi ikävää lieventää leffasarjan spin-offilla.

Jouni Vikman

Nyt on helvetti irti! Hellboy tulee taas

Guillermo del Toron Hellboysta on kulunut jo 15 vuotta ja sen jatko-osastakin yli kymmenen. Niiden tuottajat näkivät ajan kypsäksi uudelle sovitukselle alkuperäisestä sarjakuvasta.

Captain Marvel on Marvel-elokuvien voimakkain hahmo

Captain Marvel käsittelee aikaisemmin näkemätöntä puolta Marvel-studion elokuvauniversumin historiasta ja esittelee uuden supersankarin.

Jouni Vikman

Stephen Kingin kuollut projekti heräsi henkiin

Kauhumestari on taas kovassa huudossa.

Ydinsukellusvene Kurskin uppoaminen siirtyi valkokankaalle

Tanskalaisohjaaja tarttui venäläisen ydinsukellusveneen tarinaan.

Näytä lisää artikkeleita...