Creedin ja Rockyn tarina jatkuu

Ohjaaja Steven J. Caple Jr. tuli Creed II -projektiin mukaan alle vuosi sitten.

- Työstimme käsikirjoitusta joulupyhien aikaan ja esituotanto käynnistyi tammikuun ensimmäisellä viikolla. Samaan aikaan matkustin Philadelphiaan, joka oli tuotannon pääpaikka suurimman osan ajasta. Palasimme Los Angelesiin vasta juhannuksen alla. Silloin alkoi jälkituotanto, jonka parissa olen sen jälkeen viettänyt joka ikisen päivän.

Vuoden 2015 Creed keskittyi muutamaan keskushahmoon. Uutuudessa on isompi henkilökaarti, mikä piti huomioida jälkituotannossakin.

- Meillä on edelleen Adonis, Rocky ja Bianca, mutta nyt myös Dragot, vauva ja liuta muita. Haastavinta oli pitää huoli siitä, että elokuva säilyi Adonis Creedin kertomuksena. Olemme leikkauksessa hienosäätäneet kohtauksia kerrostamalla hahmoja ja heidän tarinoitaan niin, että Creedin kehityskaari säilyy tärkeimpänä tarinana.

- Olemme myös rakentaneet uusiksi nyrkkeilykohtauksia, jotta ne eroaisivat Creedin ja Rocky-elokuvien otteluista. Emme silti unohtaneet niiden valtavaa historiaa.

Adonis Creediä esittävä Michael B. Jordan laittaa kolme vuotta sitten ilmestyneen Creedin menestyksen kahden tärkeän tekijän piikkiin.

- Ryan Coogler onnistui rakentamaan Sylvester Stallonen Rocky-franchisen sisään aivan uuden maailman. Se oli hänelle hyvin henkilökohtainen projekti, joka heijasteli hänen suhdettaan omaan isäänsä ja tämän rakkauteen Rocky-leffoja kohtaan. Yleisökin oli siitä innoissaan; ja tietysti myös mahdollisuudesta nähdä Syltty vielä Rocky Balboana, yhtenä elokuvan historian rakastetuimmista hahmoista.

Jatko-osassa Cooglerin paikalle astui Steven Caple Jr.

- Vaati hieman sulattelua, ettei Ryan voinut muiden kiireidensä vuoksi ohjata, Jordan myöntää. - Mutta kun hänelle oli ok antaa ohjat Stevenille, se helpotti minunkin oloani. Löysin Steveniin samanlaisen yhteyden heti ensitapaamisella, mikä oli hyvä merkki. The Land teki minuun vaikutuksen ja ymmärsin hänen olevan todella lahjakas.

The Land on Steven Caple Jr:n vuonna 2016 ilmestynyt esikoiselokuva, joka kertoo neljästä rullalautailevasta teinistä, jotka sotkeutuvat paikallisiin rikoskuvioihin.

Creed II vie eteenpäin Adoniksen ja Rocky Balboan sekä Adoniksen ja Biancan (Tessa Thompson) välistä tarinaa. Niitä kuljettaa juoni, joka linkittyy vuonna 1985 ilmestyneeseen Rocky IV:een.

- Olin nähnyt Rocky IV:n, mutta katsoin sen nyt uudelleen kiinnittäen tarkempaa huomiota hahmojen välisiin suhteisiin. Apollon ja Dragon kohtalokas ottelu, sen vaikutus Rockyyn ja eeppinen taistelu Moskovassa. Halusin osoittaa kunnioitusta sen perinnölle ja päivittää sitä uudelle sukupolvelle, Jordan maalailee.

Rocky- ja Creed-sarjojen välillä on muutama vuosikymmen, mikä kulminoituu Creed II:n tekijäjoukossa.

- Olen syntynyt vuonna -88, ja ensimmäinen näkemäni sarjan leffa oli Rocky V. Isäni rakasti Rocky-leffoja ja länkkäreitä, ja katsoin niitä hänen kanssaan. Alkuperäisen Rockyn näin teininä, ja se oli mielestäni hieno altavastaajan tarina. Harrastin urheilua ja Rocky oli mainio motivaattori. Kun ryhdyin elokuvantekijäksi, aloin arvostaa Rockya taideteoksena. Se tuntui erilaiselta kuin muut urheiluelokuvat, joista pidin, Caple kertoo.

Stallonen aloitteesta Creed II ei jatka vain Creedin tarinaa vaan myös tarinaa, joka alkoi 30 vuotta sitten. Kun mahdollisuus ohjata jatko-osa hitille ilmaantui, alle kolmekymppinen elokuvantekijä tunsi olonsa hieman orvoksi.

- Tapaamista edeltävät päivät olivat... pelottavia. Olin tapaamassa Syltyn alias John Rambon alias Rockyn, Steven Caple kertoo. - Tapasimme hänen kotonaan, ja ensimmäinen asia, joka siellä tulee vastaan on valtava Rocky-patsas. Mutta tapasinkin nöyrän kirjoittajan, joka on hyvin tarkka työstään. Hän oli avoin ideoille, oli mahtavaa nähdä hänet niin paneutuneena, vielä 40 vuotta Rockyn luomisen jälkeen. Kuin hän olisi tekemässä sitä ensimmäistä kertaa.

- Syltty myös löysi Florianin. Hän näki YouTubessa videon ja huomioi hänen nyrkkeilytyylinsä. Sitten katsoimme muita matseja ja Syltty kommentoi niiden koreografiaa. Vatvoimme pitkään kuin kertoa tarina eri tavalla mutta sisällyttää siihen Rocky-elokuvien ottelukohtausten runoutta. Samalla kun keskityimme Adonisin matkaan pähkäilimme kuinka esittelisimme Ivanin ja Viktorin näyttävimmällä mahdollisella tavalla.

Vaikka Caple tunsi solahtaneensa tekijäporukkaan kuin kala veteen, edessä oli hetkiä, jolloin hän tajusi olevansa nyt osa elokuvahistoriaa.

- Ensimmäisen ottelukohtauksen kuvausten alla Syltty tuli sisään ja käveli kohti kehää Miken seuratessa perässä. Kylmät väreet kulkivat selkäpiissäni, kun 1 500 avustajaa osoitti heille suosiota seisaaltaan.

- Toinen vastaava hetki liittyy eeppiseen aavikkotreenimontaasiin. Paikkaa etsiessämme hengailimme yhdessä ja nautimme hetkestä. Kolmas oli, kun kuvaukset päättyivät, kaikki olivat niin liikuttuneita. Joten muutamaan otteeseen tosiaan pysähdyin hengähtämään ja mietin: "Vau, tämä on Rocky-leffa; tämä on Creed-leffa!"

Haastattelut ja kuvat © Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Inc. & Warner Bros. Entertainment Inc.

Jouni Vikman 08.11.2018 klo 14:08

Uusimmat artikkelit

Creedin ja Rockyn tarina jatkuu

Creed II on Sylvester Stallonen ideoima jatko Creedin tarinalle, joka ammentaa kaukaa Rocky-saagan historiasta.

Kovia aikoja El Royalessa

Neljä muukalaista kirjautuu sisään El Royale -hotelliin. Siitä eteenpäin asiat menevät vain huonompaan suuntaan.

Predator on päivitetty nykyaikaan

Uusi näkemys on ohjaajan mukaan enemmän UFO-kokemus kuin fantasiaseikkailu

Jouni Vikman

Vuosi jona hän palasi kotiin: Halloween-ikonit jälleen valkokankaalla

Tänä vuonna on kulunut 40 vuotta siitä, kun John Carpenterin kauhuelokuvan maastoa mullistanut Halloween – naamioiden yö -klassikko sai ensi-iltansa. Tosin Suomessa elokuva tuli teattereihin vasta vuoden 1979 kesällä, mutta mitäs me pienistä.

Kaatunut valtakunta on uskollinen Jurassic Parkin perinnölle

Jurassic World: Kaatunut valtakunta jatkaa suosittua elokuvasarjaa muutamaa vuotta edellisen osan tapahtumien jälkeen.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Universal

Näytä lisää artikkeleita...