Kovia aikoja El Royalessa

Monta hittiä tuottanut ja kirjoittanut ohjaaja-käsikirjoittaja Drew Goddard kertoo, millaista on tehdä alkuperäistä tarinaa jatko-osien aikakaudella.

Muun muassa genrehitin The Cabin in the Woods ohjanneelle ja Yksin Marsissa -sovituksen kirjoittaneelle Goddardille oli tärkeää, että Bad Times at the El Royale sijoittuu tiettyyn ajankohtaan.

- Tarkka aika on vuoden 1969 tammikuu. 60-luku on aina kiehtonut minua. Vuodessa 1969 on jotain erityistä, sillä viiden tai kuuden vuoden sisällä niin John F. Kennedy, Robert Kennedy kuin Martin Luther King on murhattu ja Richard Nixon on astunut valtaan. Halusin sijoittaa elokuvan hänen kautensa alkuun, koska se oli myllerrysten aikaa Yhdysvalloissa.

Tuottajana, ohjaajana ja käsikirjoittaja toiminut Goddard väittää, ettei mikään hänen lukuisista tuotannoistaan ole syntynyt äkillisen älynväläyksen myötä.

- Muistan turhautuneeni projektiin, joka vaati paljon esivisualisointia. Jonkin kohtauksen tarkka suunnittelu etukäteen on tylsää, koska siinä viilaa uudelleen ja uudelleen piirroshahmotelmia ja se vie työstä kaiken taian. Sanoin vaimolleni, että seuraavassa elokuvassani on vain joukko näyttelijöitä puhumassa yhdessä huoneessa. Ajoimme juuri jonkin kulahtaneen motellin ohi ja vaimoni sanoi, että hehän voisivat olla tuollaisessa murjussa. Samalla hetkellä nimi välähti mieleeni ja sanoin vaimolleni keksineeni sen. Hän kysyi minkä, eikä minulla ollut aavistustakaan, mutta siitä se lähti. Idea epätoivoisista ihmisistä kirjautumassa sisään hotelliin. Mieleeni jäi hautumaan neljä toisilleen tuntematonta ihmistä suunnittelemassa toistensa tappamista. Niin prosessi kohdallani yleensä menee.

Ottaen huomioon kuinka paljon muuta Goddardilla on työn alla, luulisi että El Royale oli hänelle erityisen tärkeä elokuva saada tehdyksi.

- Olisipa minulla tosiaan jokin suuri suunnitelma urani varalle, mutta olen oppinut luottamaan siihen, että jos innostun jostain, annan sen viedä mukanaan. Käytännössä kaikki mihin olen ryhtynyt on sillä hetkellä tuntunut huonolta päätökseltä bisnesmielessä. Kun teimme Yksin Marsissa -elokuvaa, kukaan ei halunnut koskeakaan avaruusjuttuihin. Lost oli aikoinaan outo lajityyppisarja. Ne kuitenkin kolahtivat yleisöön, ja olen kiitollinen onnenkantamoisistani, sillä tekemällä sitä mikä tuntuu hyvältä olen päässyt tekemään ja näkemään kaikkea mielenkiintoista. Se ei oikeastaan tunnu työltä. Kun tekee mitä rakastaa, ei tunne oloaan kiireiseksi. Ei tunnu työltä kun istun kuvauspaikalla katsomassa Jeff Bridgesiä lukemassa tekstiäni.

Jeff Bridgesin ohella El Royaleen kirjautuvat Chris Hemsworth, Dakota Johnson ja Jon Hamm.

- Chris Hemsworth ja Dakota Johnson ovat valtavan hauskoja, ja heissä on enemmän syvyyttä kuin mitä he pääsevät näyttämään franchise-elokuvissa. Ovathan ne tärkeitä studioille, mutta on hauska ottaa tuttu näyttelijä ja esitellä yleisölle hänestä ihan uusia tasoja.

Hemsworth esittää salaperäistä Billy Lee -nimistä miestä.

- En spoilaa roolia, mutta sanon vain, että kyseessä on hyvin erilainen rooli kuin missä häntä on nähty. Me muuten aloitimme yhdessä, Chris oli ensimmäisessä ohjauksessani Cabin in the Woods. Hänet valittiin Thoriksi kuvausten aikana, ja sain nähdä hänen singahtavan koekuvaustemme teinipojasta supertähdeksi. Hän oli niin mukava ja täyspäinen nuori mie,s ja mietin millä tavalla maailma on häntä näiden vuosien aikana muuttanut. Jos mahdollista hän on entistäkin vaatimattomampi! Hän on yksi suosikki-ihmisistäni tällä planeetalla ja toivottavasti teemme vielä paljon elokuvia yhdessä.

Jon Hamm 60-luvun ympäristössä tuo tietysti mieleen hänestä tähden tehneen Mad Men -sarjan. - Kyllähän se pakostakin tulee mieleen, mutta sen unohtaa pian, koska hahmo on niin erilainen. Jos saa tilaisuuden työskennellä Jon Hammin kanssa, ei ihan helposti sano ei pinnallisten yhteneväisyyksien vuoksi.

Ottaen huomioon Goddardin aikaisemmat tuotokset, herää kysymys mitä kaikkia lajityyppejä El Royale sisältää.

- Siinä ei ole kauhua, jännitys lienee tarkin kuvaus. Rehellisesti sanottuna olen huono määrittelemään elokuvieni lajityyppiä. Pidän vaikeasti lokeroitavista asoista, mutta rikosjännäri lienee lähellä. Tässä ei ole myöskään scifi-elementtejä, ei mitään piilotettuja lajityyppejä odottamassa. Yritän tehdä erilaisia asioita urallani ja välttää itseni toistamista. Olen tehnyt kauhuleffan, hirviöleffan, tieteisleffan. Olen aina rakastanut film noiria ja nyt vain tuntui olevan sen aika. Aloin tutkia mitä saisin lajityypistä irti ja sitten vain luotin vaistoihini ja inspiraatioon.

Haastattelut ja kuvat © Twentieth Century Fox

Jouni Vikman 09.10.2018 klo 13:25

Uusimmat artikkelit

Kovia aikoja El Royalessa

Neljä muukalaista kirjautuu sisään El Royale -hotelliin. Siitä eteenpäin asiat menevät vain huonompaan suuntaan.

Predator on päivitetty nykyaikaan

Uusi näkemys on ohjaajan mukaan enemmän UFO-kokemus kuin fantasiaseikkailu

Jouni Vikman

Vuosi jona hän palasi kotiin: Halloween-ikonit jälleen valkokankaalla

Tänä vuonna on kulunut 40 vuotta siitä, kun John Carpenterin kauhuelokuvan maastoa mullistanut Halloween – naamioiden yö -klassikko sai ensi-iltansa. Tosin Suomessa elokuva tuli teattereihin vasta vuoden 1979 kesällä, mutta mitäs me pienistä.

Kaatunut valtakunta on uskollinen Jurassic Parkin perinnölle

Jurassic World: Kaatunut valtakunta jatkaa suosittua elokuvasarjaa muutamaa vuotta edellisen osan tapahtumien jälkeen.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Universal

Miten Deadpool 2 poikkeaa alkuperäisestä? Hahmon parissa vuosia puuhannut Ryan Reynolds kertoo

Ensimmäinen Deadpool rikkoi ennätyksiä. Jatko-osaa tehdessä ennakkopaineet olivat kovat.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: 20th Century Fox

Näytä lisää artikkeleita...