Kaatunut valtakunta on uskollinen Jurassic Parkin perinnölle

Sellaiset elokuvat kuin Orpokoti, Selviytyminen ja A Monster Calls ovat lyhyessa ajassa tehneet Juan Antonio Bayonasta nimiohjaajan, joka valkokankaalla hallitsee jännityksen, monitasoiset hahmot ja syvät tunteet. Alusta asti Jurassic Park -elokuvia fanittanut espanjalaisohjaaja pääsi muokkaamaan dinosauruksia haluamaansa suuntaan.

- Valmistauduin katsomalla uudelleen kaikki Jurassic-elokuvat ja lukemalla Michael Crichtonin kirjat. Yritin taaksepäin katsomalla saada kuvaa siitä missä olen nyt. On joitakin elokuvia, joita usein katson miettiessäni kuvauksia. Haen niistä inspiraatiota uudelleen ja uudelleen. Jotkut niistä ovat Steven Spielbergin elokuvia. Rakastan Kolmannen asteen yhteyttä. Katsoin hänen Indiana Joneseitaan ja muita seikkailuelokuviaan.

Bayona on havainnut musiikin käytön auttavan kuvauspaikoilla.

- Olen tunne edellä menevä ohjaaja, ja joskus musiikki on paras tapa kommunikoida haluamaani. Tiedän melodian perusteella mitä tunnetta haen. Olen myös elokuvamusiikin ystävä ja minulla on valtava kokoelma. Mietin usein elokuvaa valmistellessani etukäteen musiikkia, ja tiedän millaisen tunnelman haluan kuvauspaikalle. Musiikki voi auttaa näyttelijöitä mutta luo myös yleistä tunnelmaa. Tunteikkaissa kohtauksissa voi nähdä kuinka näyttelijät lähtevät seuraamaan musiikkia. Myös muu työryhmä keskittyy kameran edessä tapahtuvaan.

Bayona jatkoi Steven Spielbergin perinnettä soittaa dinosaurusten karjahduksia kuvauspaikalla.

- Minulla oli soitin valmiina koko ajan. Näyttelijät olivat vain tyytyväisiä, kun yllätin heidät välillä ja pidin heidät varpaillaan soittamalla karjahduksia varoittamatta.

Kaatuneen valtakunnan ensimmäisenä kuvauspäivänä soi tietysti John Williams.

- Ei tätä olisi voinut aloittaa ilman sitä. Sillä oli välitön vaikutus ryhmään.

Bayona valmistelee väliaikaisen ääniraidan helpottamaan leikkausta, mutta hänen käyttämänsä säveltäjä Michael Giacchino tietää muutenkin mitä elokuva kaipaa.

- Puhuimme Michaelin kanssa paljon Williamsista mutta myös Bernard Herrmannista, joka työskenteli Alfred Hitchcockin kanssa. Hän sävelsi musiikkia hirviöleffoihin kuten Ray Harryhausenin elokuviin ja halusin samaa tunnelmaa ja äänimaailmaa. Sanoin ajatelleeni Jules Vernen kirjaan perustuvan Salaperäisen saaren musiikkia ja hän sanoi "Minä myös!". Olimme kumpikin päätyneet samoihin ääniraitoihin jo etukäteen!

Kaatunut valtakunta on Bayonan ensimmäinen amerikkalainen studioelokuva.

- On tiettyjä asioita, jotka ovat tärkeitä, koska tämä on Jurassic-leffa. Niillä on oma dna:nsa, ja on ymmärrettävä sitä ja studiota sen takana. Halusin olla uskollinen aikaisempien elokuvien perinnölle. Halusin tehdä parhaan mahdollisen Jurassic-elokuvan, en henkilökohtaista elokuvaa itselleni.

- Jotenkin automaattisesti tiesi oikean tavan toimia, sillä rakastan Jurassic-leffoja ja olen nähnyt alkuperäiset niin monta kertaa. Samalla Colin [Trevorrow] kehitti uusia, jännittäviä ideoita franchisea varten ja joitakin yllätyksiäkin. Tarina tosiaan ottaa askeleen eteenpäin.

Lähtökohdakseen Bayona otti lasten loppumattoman kiinnostuksen dinosauruksia kohtaan.

- Iso osa siitä tulee dinosaurusten ulkoasusta. Keskustelin ILM:n efektityyppien kanssa mahdollisuudesta tuoda niihin lisää väriä. Niinpä lisäsimme dinoihin väriä ja tekstuuria. Suunnittelimme myös uusia dinosauruksia ja menimme niiden kanssa vieläkin pidemmälle.

Ohjaaja ei halua tehdä juonipaljastuksia kertomalla omaa suosikkidinoaan.

- Kunhan näette elokuvan, tiedätte kyllä mikä se on. Kukin Jurassic-elokuva muistetaan tietystä dinosauruksesta ja tein parhaani, että tämänkin tulokas olisi ikimuistoinen. Ei siitä sen enempää, mutta sen voi kyllä nähdä trailerissa.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Universal 07.06.2018 klo 10:37

Uusimmat artikkelit

Vuosi jona hän palasi kotiin: Halloween-ikonit jälleen valkokankaalla

Tänä vuonna on kulunut 40 vuotta siitä, kun John Carpenterin kauhuelokuvan maastoa mullistanut Halloween – naamioiden yö -klassikko sai ensi-iltansa. Tosin Suomessa elokuva tuli teattereihin vasta vuoden 1979 kesällä, mutta mitäs me pienistä.

Jouni Vikman

Kaatunut valtakunta on uskollinen Jurassic Parkin perinnölle

Jurassic World: Kaatunut valtakunta jatkaa suosittua elokuvasarjaa muutamaa vuotta edellisen osan tapahtumien jälkeen.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Universal

Miten Deadpool 2 poikkeaa alkuperäisestä? Hahmon parissa vuosia puuhannut Ryan Reynolds kertoo

Ensimmäinen Deadpool rikkoi ennätyksiä. Jatko-osaa tehdessä ennakkopaineet olivat kovat.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: 20th Century Fox

Dwayne Johnsonin uudessa toimintaseikkailussa hirviöt tuhoavat kaupunkeja

Rampage on 1980-luvun videopeli, jossa pelaajien ohjastamat jättihirviöt tuhosivat kaupunkeja. Nyt siitä on tehty toimintaseikkailu, jonka pääosassa on Dwayne Johnson.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Warner Bros.

Wallace & Gromitin tekijöiden uusi animaatio oli mammuttiurakka!

Luolamies on Wallace & Gromitin ja Late Lampaan kodin, Aardman-studion, uusin stop motion -animaatiokomedia.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Studiocanal S.A.S

Näytä lisää artikkeleita...