Miten Deadpool 2 poikkeaa alkuperäisestä? Hahmon parissa vuosia puuhannut Ryan Reynolds kertoo

Deadpoolin pelkästään Pohjois-Amerikan ensi-iltansa aikana vuonna 2016 rikkomat yli 30 ennätystä ovat vaikuttava suoritus korkealla ikärajalla varustetulta elokuvalta, jolle ei niin suurta suosiota odotettu. Kun 58 miljoonalla dollarilla tuotettu elokuva kerää budjettinsa takaisin muutaman päivän sisällä päätyen maailmanlaajuisesti yli 780 miljoonaan lipunmyyntidollariin, on jatko-osa vain ajan kysymys.

Deadpoolin sydämenasiakseen ottanut Ryan Reynolds oli alusta alkaen toiveikas jatkon suhteen ja oli jo varautunut siihen.

- Rhett Reese, Paul Wernick ja minä olemme olleet ystäviä melkein kymmenen vuotta, joten heittelimme ideoita ja tarinoita ja kaikenlaista sekalaista jo Deadpoolia kuvatessamme. Siinä vaiheessa se oli vielä unelmointia. Mutta jo ensi-iltaa edeltävinä viikkoina tuli selväksi, että elokuva avaisi sellaisilla luvuilla, että studio olisi tarpeeksi tyytyväinen näyttääkseen jatkolle vihreää valoa. Ja sitten, ensi-iltaviikonloppu oli... ei voi sanoa muuta kuin hullu. Siinä vaiheessa aloimme vakavissamme työstää uutta elokuvaa, Reynolds muistelee.

Ennätyksiäkin tärkeämpää kolmikolle oli se, että menestys toi nenänvartta pitkin katsotulle elokuvalle uutta arvoa, ja se kelpuutettiin "oikeaksi" supersankarielokuvaksi muiden joukkoon. Deadpool on ensimmäinen supersankarielokuva, joka on päässyt parhaan elokuvan ehdokkaaksi Golden Globen -gaalassa. Reynoldskin huomioitiin näyttelijäkategoriassa.

- Olin yrittänyt saada elokuvaa tehtyä lähes 11 vuotta. Sellaista avausta ei juuri koskaan tapahdu tämän budjetin elokuvalle. Sehän oli vain murto-osa useimpien supersankarileffojen budjetista. Jopa Deadpool 2:n budjetti on paljon pienempi kuin isoilla Marvel-jyrillä. Joten se oli kieltämättä hieno hetki, jota oli hieno juhlia koko porukalla.

Deadpool 2:ssa
nähdään tuttujen hahmojen ohella useita uusia tuttavuuksia. Heistä merkittävin on aikamatkustava soturi Cable. Häntä näyttelee parhaillaan Avengers: Infinity War -elokuvan Thanos-pahiksenakin nähtävä Josh Brolin.

- Josh on käytännössä 300 kiloa lihasta 90 kilon kropassa. Hänessä on läsnäoloa, painokkuutta, jotain ajatonta. Sinänsä ironista ajatellen, että hänen hahmonsa on aikamatkustaja... Cable tuo elokuvaan jotain oleellisen tärkeää, koska Deadpool on sydämessään 16-vuotias pentu ja hän tarvitsee aikuisen läsnäoloa. Sitä Cable edustaa, vaikka hänenkin moraalinsa on joustava, ja hahmo tasapainoilee köydellä konnan ja sankarin välillä koko elokuvan ajan, Reynolds kuvailee.

Tällä kertaa Reynolds on merkitty myös yhdeksi käsikirjoittajaksi. Itse hän sanoo vastanneensa suurin piirtein samasta määrästä tarinaa ja dialogia kuin ensimmäisessäkin.

- Kreditointi oli enemmän Rhettin ja Paulin kuin minun aikaansaannosta. Heistä me olimme tiimi, joka teki tämän yhdessä. Tietyllä tavalla ajatellen antaisin puolestani heille näyttelijäkrediitin, jos se olisi lakikirjojen mukaan mahdollista. He ovat yhtä lailla osa valkokankaalla näkyvää Deadpoolia kuin minäkin. Tietysti myös ohjaaja Dave Leitchilla on valtava osuus siinä.

Kirjoittamisen ja pääosan esittämisen lisäksi Reynolds toimii myös tuottajana. Hänen on pakko myöntää, että urakointi nielaisi käytännössä hänen koko elämänsä.

- Minulla ei ollut edes ylellisyyttä käyttää ylijäänyttä aikaa uusien ideoiden ja projektien kehittämiseen kuten elokuvaa tekevillä näyttelijöillä yleensä on. Olen keskittynyt puhtaasti Deadpoolin tekemiseen. Kaikki muu aika on pyhitetty perheelleni, sitä varten varaan aina tilaa. Mutta tuottajuus, näytteleminen, kirjoittaminen... kaikki tavallaan nivoutuu yhteen. Tiedän miten Deadpoolia näytellään ja miten hänet esitellään valkokankaalla. Toisessa elokuvassa halusin varmistaa, että Cable saa kunnollisen esittelyn ja näytetään yleisölle niin, että hän edustaa sarjakuvien Cablea parhaalla tavalla.

Reynolds vertaa, että jos Deadpool oli rakkaustarina, Deadpool 2 on perhe-elokuva.

- Voi kuulostaa oudolta, mutta varastimme tarinaan ja vääjäämättömään loppuratkaisuun paljon Pixarin toimintatapoja. Halusimme samanlaista tunnetta siitä, että maailmassa on taikuutta ja toivoa. Me vain paketoimme sen anarkistiseen tyyppiin, joka on oma pahin vihollisensa ja käytännössä kampittaa itseään niin paljon kuin mahdollista.

Reynoldsin mukaan siitä ei synny pelkästään hupia vaan myös draamaa.

- Deadpool 2:ssa on mielestäni enemmän tunteellisuutta, johon Deadpoolkin pystyi parhaimmillaan. Halusimme, että sen sydämessä olisi jotain todellista ja tärkeää - ei ehkä yhteiskunnallisessa mielessä, mutta tärkeää ainakin hahmoille. Se resepti on mielestäni toiminut hyvin meidän kannaltamme.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: 20th Century Fox 03.05.2018 klo 14:17

Uusimmat artikkelit

Ensimmäinen Deadpool rikkoi ennätyksiä. Jatko-osaa tehdessä ennakkopaineet olivat kovat.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: 20th Century Fox

Dwayne Johnsonin uudessa toimintaseikkailussa hirviöt tuhoavat kaupunkeja

Rampage on 1980-luvun videopeli, jossa pelaajien ohjastamat jättihirviöt tuhosivat kaupunkeja. Nyt siitä on tehty toimintaseikkailu, jonka pääosassa on Dwayne Johnson.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Warner Bros.

Wallace & Gromitin tekijöiden uusi animaatio oli mammuttiurakka!

Luolamies on Wallace & Gromitin ja Late Lampaan kodin, Aardman-studion, uusin stop motion -animaatiokomedia.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Studiocanal S.A.S

Black Panther on uuden ajan supersankari

Marvel-studion uudessa supersankaritarinassa seurataan T’Challaa, joka palaa kuningasisänsä kuoleman jälkeen kotimaahansa Wakandaan.

Haastattelut: Disney / Toimittanut Jouni Vikman

Liam Neesonin uutuus on Hitchcock-tyylinen psykologinen trilleri

Näyttelijä Liam Neeson ja ohjaaja Jaume Collet-Serra ovat palanneet jälleen yhteen.

JussiHuhtala

Näytä lisää artikkeleita...