Black Panther on uuden ajan supersankari

T'Challa on eristäytyneen, teknisesti kehittyneen Wakandan kruununperillinen, mutta voimakas vanha vastustaja haastaa hänet niin kuninkaana kuin supersankari Black Pantherina. Tekijöilleen elokuva on ollut voimaannuttava projekti monellakin tapaa.

Tosielämän kaksi urheilijanimeä ja yksi musiikkilegenda olivat rooleja, joilla Chadwick Boseman vain muutamalla ensimmäisellä elokuvallaan kiinnitti Hollywoodin huomion. Huomion tuoma ensimmäinen spektaakkeli ei ehkä ollut kovin kummoinen, vaikka Gods of Egypt pöyristyttävässä hölmöydessään viihdyttääkin.

Gods of Egypt oli kuitenkin vain alkua. Lopullinen ponnahduslauta maailmanlaajuiseen kuuluisuuteen oli Black Pantherin rooli. Se alkoi sivuosasta Marvelin vuoden 2016 Captain America: Civil War -jättihitissä. Samanlainen rooli odottaa huhtikuussa ensi-iltansa saavassa supersankarien kokoontumisajoissa, Avengers: Infinity Warsissa. Sitä ennen hahmo saa kuitenkin oman nimikkoelokuvansa.

Michael Jordanille elokuva on jo kolmas yhteistyö ohjaaja Ryan Cooglerin kanssa. Molemmat nousivat yleiseen tunnettuuteen yhdysvaltalaisia kuohuttaneeseen tositapahtumaan perustuvalla Fruitvale Stationilla, ja kummankin lopullinen läpilyönti tapahtui nyrkkeilyelokuvalla Creed: The Legacy of Rocky.

Boseman tunsi osan Marvel-universumin muista hahmoista lähinnä elokuvien kautta, mutta Black Panther oli tutumpi.

- En sinänsä keräillyt sarjiksia, mutta luin Black Panther -lehtiä. Ja katsoin Reginald Hudlinin tv-animaatiosarjaa, Boseman kertoo.

Jordan sen sijaan oli lapsesta asti ollut Marvel-fani, ja universumi oli tuttu sarjakuvista.

- Suosikkihahmojani olivat X-Menit. Wolverine vaikutti minuun syvästi, samoin Magneto. Minusta oli hienoa, miten hän oli valmis tekemään mitä vain saadakseen aikaan muutosta. Samalla hänessä oli inhimillinen puoli. Hän toimi aidan molemmilla puolilla, mikä ei ole yleistä. Hänellä vain oli eri filosofia kuin Charles Xavierilla.

Näin ollen myös Black Panther oli hänelle erittäin tuttu hahmo.

- Skidinä halusin olla Black Panther, ihailin häntä koko lapsuuteni. Joten on aika mahtavaa olla edes jollain tavalla mukana hänen tarinassaan valkokankaalla.

Boseman selostaa hahmon viehätystä:

- Hän ei ole vain supersankari, hän on kuningas. Hän on myös fiksu, hahmossa on tiettyä James Bond -vibaa. Vastuu supersankarina ja kuninkaana oli mielestäni kiinnostava yhdistelmä. Se lisää hahmoon konfliktia ja syvyyttä, jolloin ei näyttele vain tyyppiä puvussa. Jos aikoo näytellä supersankaria, kannattaa valita sellainen, jonka nahoissa todella pääsee näyttelemään ja kehittyy taiteilijana. Eikä meidän kulttuurissamme usein tule tilaisuutta näytellä mustaa supersankaria. On erityistä päästä avaamaan uusia uria.

Haastattelut: Disney / Toimittanut Jouni Vikman 08.02.2018 klo 11:49

Uusimmat artikkelit

Ydinsukellusvene Kurskin uppoaminen siirtyi valkokankaalle

Tanskalaisohjaaja tarttui venäläisen ydinsukellusveneen tarinaan.

Creedin ja Rockyn tarina jatkuu

Creed II on Sylvester Stallonen ideoima jatko Creedin tarinalle, joka ammentaa kaukaa Rocky-saagan historiasta.

Kovia aikoja El Royalessa

Neljä muukalaista kirjautuu sisään El Royale -hotelliin. Siitä eteenpäin asiat menevät vain huonompaan suuntaan.

Predator on päivitetty nykyaikaan

Uusi näkemys on ohjaajan mukaan enemmän UFO-kokemus kuin fantasiaseikkailu

Jouni Vikman

Vuosi jona hän palasi kotiin: Halloween-ikonit jälleen valkokankaalla

Tänä vuonna on kulunut 40 vuotta siitä, kun John Carpenterin kauhuelokuvan maastoa mullistanut Halloween – naamioiden yö -klassikko sai ensi-iltansa. Tosin Suomessa elokuva tuli teattereihin vasta vuoden 1979 kesällä, mutta mitäs me pienistä.

Näytä lisää artikkeleita...