Aquamanin rooli oli yllätys Jason Momoalle: "Ajattelin että Zack Snyder vitsailee"

Huolimatta sellaisista elokuvista kuin Conan Barbarian ja Bullet in the Head Jason Momoa on tullut tunnetuksi tv-töistään. Hänen läpimurtonsa oli Baywatch: Hawaii ja Stargate Atlantis, mutta lopullinen tikki oli Khal Drogon rooli Game of Thronesissa. Vaikka hän esitti hahmoa vain kymmenessä jaksossa, oli hän sen jälkeen kaikille tuttu.

Megaelokuvan ympärillä häilyy aina salamyhkäisyyden varjo, mutta silti Jason Momoa hämmentyi, kun Batman v Superman: Dawn of Justice -ohjaaja Zack Snyder kutsui hänet koe-esiintymiseen ja pyysi häntä lukemaan Batmanin dialogia.

- Ben Affleckin roolitus oli jo julkistettu siinä vaiheessa. Tajusin, että jotain outoa on tekeillä ja luin vain tekstiä hurjalla asenteella, kuin en piittaisi siitä mitä paperilla sanotaan, Momoa nauraa.

- Sitten Zack kysyi arvaanko ketä haluaisi minun esittävän. Totesin, että olen varmaan pahis tai konna, joka tappelee Batmanin kanssa. Sanoin myös, että se kuulostaa hauskalta. Hän vastasi: "Haluan sinut Aquamaniksi."

Se oli jymy-yllätys Momoalle, joka pystyi ajattelemaan vain sarjakuvien perinteistä sankaria, joka on valkoihoinen blondi oranssissa ja vihreässä asussa.

- Ajattelin, että hän vitsailee... mutta hänen kasvonsa puhuivat muuta. Hän kertoi, että halusi elokuvansa Aquamanin olevan ulkopuolinen, vähän kuin Clint Eastwoodin Josey Wales -hahmo hänen elokuvassaan Lainsuojaton. Olen syntyisin Havaijilta, ja kasvoin käytännössä ulkopuolisena Iowassa, joten pystyin täydellisesti samastumaan siihen. Pidin myös siitä, että hän on puoliverinen: puoliksi atlantislainen, puoliksi ihminen. Ajatus ruskeasta supersankarista, joka on kotoisin kahdesta maailmasta kuulumatta kumpaankaan, tuntui mahtavalta.

Alun perin Aquaman piti esitellä omassa elokuvassaan jo ennen Justice Leagueta. DC:n ongelmat polkaista elokuvauniversumiaan käyntiin muuttivat suunnitelmia. Se toi haasteita myös hahmon esittämiseen.

- Aquamanin eeppisestä matkasta paikkaansa maailmassa ja itseään suurena soturina ja hallitsijana etsimässä nähdään vain pieni vilaus. Justice Leaguessa hän on vielä karkea, pahantuulinen kapinallinen, mutta siinä ei kerrota mitä hän on kokenut pienestä pojasta lähtien päätyäkseen sellaiseksi. Elokuvassa hän löytyy Islannista, pienestä kalastajakylästä, jonka asukkaat elävät aivan yhteiskunnan äärilaidalla. He pitävät Aquamania eräänlaisena jumalana, sillä hän auttaa heitä, kun kalansaaliit ehtyvät tai jakeluyhteydet katkeavat. He eivät ole pyytäneet sitä. Hän on vain päättänyt auttaa ja suojella niitä ihmisiä.

- Joten, kun Bruce Wayne ilmestyy etsimään Aquamania, he eivät tietenkään mielellään luopuisi tästä. Bruce tietysti näkee sen läpi, mutta myös Arthur tekee selväksi, ettei hänellä ole kiinnostusta auttaa Batmania tai yleensäkään ketään muuta. Hän haluaa vain olla rauhassa. Vasta myöhemmin, kun hän tajuaa, että maailman tulevaisuus on vaarassa - ei vain kuivalla maalla vaan myös meren alla - hän tajuaa, että hänenkin on tehtävä osuutensa. Tutustuessaan paremmin voimiinsa ja alkaessaan ymmärtää kuka hän oikeasti on, hän voi alkaa uskoa itseensä.

Supersankaritarinat ovat tietysti viihdettä, mutta Momoa näkee niillä olevan muutakin merkitystä.

- Mikä minua viehättää yleensä koko supersankari-ilmiössä on se, että minusta johonkin hyvään pyrkivät sankarit auttavat ihmisiä ylittämään oman elämänsä vastoinkäymisiäkin. Ne auttavat meitä uskomaan itseemme, ja sitä me kaikki tarvitsemme. Inspiroituminen on tarpeen meille kaikille, ja tällaisten hahmojen opetus on, että voimme kaikki olla sankareita. Voimme auttaa muita yrittää tekemään maailmastamme paremman paikan.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Warner Bros. 09.11.2017 klo 11:13

Uusimmat artikkelit

Kovia aikoja El Royalessa

Neljä muukalaista kirjautuu sisään El Royale -hotelliin. Siitä eteenpäin asiat menevät vain huonompaan suuntaan.

Predator on päivitetty nykyaikaan

Uusi näkemys on ohjaajan mukaan enemmän UFO-kokemus kuin fantasiaseikkailu

Jouni Vikman

Vuosi jona hän palasi kotiin: Halloween-ikonit jälleen valkokankaalla

Tänä vuonna on kulunut 40 vuotta siitä, kun John Carpenterin kauhuelokuvan maastoa mullistanut Halloween – naamioiden yö -klassikko sai ensi-iltansa. Tosin Suomessa elokuva tuli teattereihin vasta vuoden 1979 kesällä, mutta mitäs me pienistä.

Kaatunut valtakunta on uskollinen Jurassic Parkin perinnölle

Jurassic World: Kaatunut valtakunta jatkaa suosittua elokuvasarjaa muutamaa vuotta edellisen osan tapahtumien jälkeen.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Universal

Miten Deadpool 2 poikkeaa alkuperäisestä? Hahmon parissa vuosia puuhannut Ryan Reynolds kertoo

Ensimmäinen Deadpool rikkoi ennätyksiä. Jatko-osaa tehdessä ennakkopaineet olivat kovat.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: 20th Century Fox

Näytä lisää artikkeleita...