Gerard Butler on jokasään mies: Geostorm on ison budjetin katastrofiseikkailu

Butlerista ei kuitenkaan tullut aivan eturivin toimintapullistelijaa tai romanttisen komedian sankaria. Sen sijaan hänestä tuli luottonäyttelijä, joka saa lajityypistä riippumatta hupsuimmankin leffan tuntumaan uskottavalta. Nyt hänenkin kykynsä joutuvat koetukselle elokuvassa Geostorm.

Uudessa uljaassa maailmassa ilmastonmuutos on otettu haltuun rakentamalla maapallon säätä kontrolloiva satelliittiverkosto. Se on nyt kuitenkin kääntymässä ihmiskuntaa vastaan, ja Gerard Butlerin esittämän Jake Lawsonin on ratkaistava ongelma.

- Olen usein esittänyt hyvin fyysisiä, soturihenkisiä toimintahahmoja. Geostormissa oli hauska näytellä vähän älyllisempää tyyppiä, jopa hieman nörtähtävää tiedemiestä. Jake on hieman kömpelö, ei kovin hyvä ihmisten seurassa, itsepäinen ja ylimielinenkin, Butler kuvailee hahmoaan.

- Osa Jaken tarinaa on, kuinka hänen on opittava tulemaan toimeen avaruusaseman muiden tieteilijöiden, erityisesti veljensä kanssa. Hänen on opittava ottamaan huomioon muut ja veljensä kanssa selvitettävä mysteeri estääkseen planeettaa uhkaavat geomyrskyt.

Elämänsä aikana Butler on kokenut myrskyn jos toisenkin.

- Olin New Yorkissa Sandy-hurrikaanin aikaan, se oli unohtumatonta. Olin jumissa keskustan asunnossani useita päiviä. Kun olin Islannissa kuvaamassa, kimppuumme kävi neljä myrskyä yhden kuukauden aikana. Eräänä päivänä naapurihotellin katosi irtosi tuulen voimasta. Kolme kertaa leirimme yksinkertaisesti katosi. Tulimme kuvauspaikalle, eikä jäljellä ollut yhtään mitään. Tuuli oli puhaltanut kaiken mereen.

- Jokin aika sitten moottoripyöräilin Utahin läpi. Yli tuhannen kilometrin matkalla kohtasimme lähes tornadotason myrskyjä. Meillä oli 80 km/h lasissa ja kohtasimme uskomattomia tuulenpuuskia. Olin varma, että olin lähdössä lentoon.

Ne ovat kuitenkin pientä Geostorm-elokuvassa esiteltyjen maailmanlaajuisten luonnonkatastrofien rinnalla.

Ohjaaja Dean Devlin on käsitellyt tieteisaiheita melko vapautuneesti käsikirjoituksissaan sellaisiin elokuviin kuin Täydellinen sotilas, Stargate, Independence Day ja Godzilla. Ensimmäisessä omassa valkokangasohjauksessaan hän kuitenkin huolestui siihen kirjoittamastaan meteorologiaan ja avaruusasemiin liittyvästä tiededialogista.

- Hän otti yhteyttä joihinkin NASA:n tyyppeihin ja sanoi: "Kirjoitan satelliittien ja avaruusasemien muodostamasta kilvestä maapallon ympärille, onko se ihan hullua?" Tiedemiehet vastasivat, että: "Ei itse asiassa välttämättä. Olemme itsekin miettineet olisiko sellainen ja sään kontrolloiminen mahdollista." Se oli kiehtovaa, Butler kertoo.

Vaikka paljon Geostormista on tietysti toteutettu tietokoneella, sitä varten rakennettiin myös valtavia lavasteita, jotka tekivät näyttelijään vaikutuksen.

- Lavasteet olivat ilmiömäiset. En ole ikinä työskennellyt moisella kuvauspaikalla. Lavastajamme Kirk Petrucelli teki aivan uskomatonta duunia. Tuntui, että aina kuvauksiin kävellessäni siirryin aivan toiseen maailmaan. Käytäviä ja tunneleita oli satoja metrejä, ja vielä parin kuukauden jälkeenkin onnistuin eksymään niihin.

- Varsinkin lavasteiden yksityiskohtaisuus oli mieletöntä, etenkin kansainvälisen avaruusaseman lastausasemalla ja NASA:n kontrollihuoneessa. Se oli uskomaton paikka työskennellä, siihen pystyi todella uppoutumaan. Ympäristön koki aivan erityisellä tavalla, ja välillä pystyin täysin uskomaan siihen, että olisin avaruusasemalla. Sukkulassa istuessani oli kuin olisin tehnyt matkan avaruuteen ja muuttunut Jakeksi.

Geostorm on tietysti ison budjetin viihdeseikkailu, mutta Butler näkee siinä muitakin piirteitä.

- On monia asioita, joita toivon yleisön saavan irti elokuvasta, koska se toimii niin monella tasolla. Sydämeltään se on elokuva yhteinäisyydestä, ihmisistä joiden on opittava tekemään yhteistyötä. Se on aina inspiroiva sanoma, etenkin katastrofielokuvassa. Sitten siinä on kiehtova salaliittolaisjuoni, johon on hauska paneutua. Ja totta kai siinä on eeppistä katastrofikuvastoa. Geostorm on hauska, sisuskaluissa tuntuva ja jännittävä elokuva!

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Warner Bros. 10.10.2017 klo 13:38

Uusimmat artikkelit

Tervetuloa, Chucky 2.0!

Vuoden 1988 kauhujännäri Child's Play innoitti peräti kuusi jatko-osaa, jotka kehittivät ja laajensivat lastenlelusta tappajaksi muuttuvan riivatun nuken mytologiaa mitä oudoimmilla ja viihdyttävimmillä tavoilla.Uusi Child's Play lähtee liikkeelle siitä, miten riippuvuus esineistä voi lähteä käsistä ja luottamus moderniin teknologiaan muuttuu painajaiseksi.

Will Smith lupailee suuria

Tarjoaako Gemini Man jotain uutta ja ihmeellistä?

Fast & Furious: Hobbs & Shaw – Egot törmäävät

Uutta Fast & Furious -elokuvaa odotellessa voi ikävää lieventää leffasarjan spin-offilla.

Jouni Vikman

Nyt on helvetti irti! Hellboy tulee taas

Guillermo del Toron Hellboysta on kulunut jo 15 vuotta ja sen jatko-osastakin yli kymmenen. Niiden tuottajat näkivät ajan kypsäksi uudelle sovitukselle alkuperäisestä sarjakuvasta.

Captain Marvel on Marvel-elokuvien voimakkain hahmo

Captain Marvel käsittelee aikaisemmin näkemätöntä puolta Marvel-studion elokuvauniversumin historiasta ja esittelee uuden supersankarin.

Näytä lisää artikkeleita...