Musta torni edellytti Idris Elbalta uutta lähestymistapaa

Viimeinen ritarisoturi Roland Deschain (Idris Elba) on ikuisessa taistelussa Mustiinpukeutuneena miehenäkin tunnetun Walter O'Dimin kanssa.

Deschain yrittää estää Matthew McConaugheyn esittämää O'Dimiä tuhoamasta universumia koossa pitävää mustaa tornia.

Tornin romahtaessa miljoonat kuolisivat, mutta Rolandilla on myös henkilökohtainen panos koitoksessa. Mustiinpukeutunut mies on tappanut hänen perheensä. Kun katsojat ensimmäistä kertaa kohtaavat Revolverimiehen, tämä on väsynyt, kyyninen ja taistelutahtonsa menettänyt mies. Sitten hän kohtaa 14-vuotiaan Jake Chambersin (Tom Taylor) joka on päätynyt meidän New Yorkistamme Rolandin rinnakkaistodellisuuteen Keski-Maailmaan.

- On ehkä klisee sanoa, että Roland on menneisyytensä vainoama, mutta hän on, Elba toteaa.

- Hän ei pysty ravistamaan harteiltaan menneen taakkaa ennen kuin hän tapaa Jaken ja löytää tavan kohdata menneisyytensä. Todella kohdata sen.

- Häneltä on viety kaikki, ja hän on lähtenyt koston tielle. Siitä on tullut osa häntä ja hänen tietoisuuttaan.

Revolverimies-Rolandin esittäminen edellytti Elbalta uutta lähestymistapaa.

- Minusta osassa oli paljon syvyyttä ja tasoja. Näyttelijät saavat välillä rooleja, jotka ovat niin haastavia, että ne pakottavat tarkastelemaan itseäänkin uudella tavalla. Rolandin tapauksessa työskentelinkin sisältä ulospäin. Yritin miettiä kuka itse olen ja kuka hän on, ja rakensin hahmoa sitä kautta.

Keski-Maailmaan sijoittuvat jaksot kuvattiin Etelä-Afrikan valtavissa, kauniissa ja jopa surrealistisissa maisemissa. Elban mukaan oli haastavaa kuvata kahteen erilaiseen maailmaan sijoittuvaa eeposta. Mutta sellaisesta hän vain pitää.

- Etenkin Etelä-Afrikassa, meidän Keski-Maailmassamme oli rankkaa. Päivät olivat pitkiä ja fyysisesti rasittavia. Esitin minulle aivan uudenlaista supersankaria. Hahmossa on syvyyttä, mutta hän saa tehdä myös paljon toimintakohtauksia, mikä oli todella hauskaa. Opin uusia kykyjä aseiden käsittelystä alkaen. Haasteenani oli saada kaikki ne coolit jutut myös näyttämään hyviltä. Jake Chambersia näyttelevän Tom Taylorin kanssa oli hienoa työskennellä.

Tokihan Elba on aikaisemminkin työskennellyt toimintaspektaakkeleissa. Hän esittää Asgardin sateenkaarisillan vartijaa, Helmdall-soturia Marvelin elokuvissa Thor, Thor: The Dark World, Avengers: Age of Ultron sekä myöhemmin tänä vuonna ilmestyvässä Thor: Ragnarök -seikkailussa. Musta torni oli silti erilainen kokemus.

- Aikaisemmissa isoissa tuotannoissa en ole ollut samalla tavalla pääroolissa. Sivuroolissa on ollut helppo tulla sisään, tehdä oma juttunsa ja lähteä taas pois. Isossa tuotannossa näyttelemisessä on ihan erilaista energiaa, kun on itse vetovastuussa junasta. Silloin paahdetaan täysillä, mutta se on vain tosi kiinnostavaa.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Disney Finland 07.08.2017 klo 14:22

Uusimmat artikkelit

Tervetuloa, Chucky 2.0!

Vuoden 1988 kauhujännäri Child's Play innoitti peräti kuusi jatko-osaa, jotka kehittivät ja laajensivat lastenlelusta tappajaksi muuttuvan riivatun nuken mytologiaa mitä oudoimmilla ja viihdyttävimmillä tavoilla.Uusi Child's Play lähtee liikkeelle siitä, miten riippuvuus esineistä voi lähteä käsistä ja luottamus moderniin teknologiaan muuttuu painajaiseksi.

Will Smith lupailee suuria

Tarjoaako Gemini Man jotain uutta ja ihmeellistä?

Fast & Furious: Hobbs & Shaw – Egot törmäävät

Uutta Fast & Furious -elokuvaa odotellessa voi ikävää lieventää leffasarjan spin-offilla.

Jouni Vikman

Nyt on helvetti irti! Hellboy tulee taas

Guillermo del Toron Hellboysta on kulunut jo 15 vuotta ja sen jatko-osastakin yli kymmenen. Niiden tuottajat näkivät ajan kypsäksi uudelle sovitukselle alkuperäisestä sarjakuvasta.

Captain Marvel on Marvel-elokuvien voimakkain hahmo

Captain Marvel käsittelee aikaisemmin näkemätöntä puolta Marvel-studion elokuvauniversumin historiasta ja esittelee uuden supersankarin.

Näytä lisää artikkeleita...