Wonder Womanin ohjaaja ei ottanut paineita

Ohjaaja Patty Jenkins ei sitä lisäpainetta kaivannut.

- On tarpeeksi vastuuta ja painetta tehdä hahmon ensimmäinen sooloelokuva. Yritin olla miettimättä, että kyseessä on naishahmo, ja tehdä Wonder Womanista vain hyvän supersankarielokuvan.

Wonder Woman -supersankarin oman elokuvan ohjaajalle hahmo oli tuttu 1970-luvun tv-sarjasta, jossa hahmoa esitti Lynda Carter.

- Wonder Woman oli coolein, kaunein ja jännittävin naishahmo, jonka olin koskaan nähnyt. Minä ja ystäväni leikimme Wonder Womania puistossa.

Jenkins ei itse valinnut Gal Gadotia rooliin, ja kun hän kuuli Zack Snyderin palkanneen tämän Batman v Supermaniin, hän oli aluksi hermostunut.

- Sitten näin hänen muita elokuviaan, ja viimeistään tavatessamme tajusin kuinka lämmin, karismaattinen ja vahva hän on. Wonder Womanin kuvauksissa hänen työmoraalinsa ja lahjakkuutensa tekivät vaikutuksen.

Jenkins kertoo olevansa hyvin tarkka roolituksistaan eikä pidä siitä, että niitä tehdään hänen puolestaan, mutta tässä tapauksessa kävi hyvä säkä.

- Elokuvan tekeminen piti kiireisenä, mutta kävelin välillä harjoitustilojen ohi ja katselin näyttelijöitä treenaamassa ja treenaamassa ja treenaamassa. Jopa kuvausten aikana opettajat seurasivat tilannetta ja olivat valmiita opastamaan näyttelijöitä. Se oli aika hurjaa, Jenkins toteaa.

Jenkinsin mukaan suurin osa kuvauksista tehtiin Englannissa.

- Kuvasimme siellä studiossa niin 1900-luvun alun Lontoon kohtaukset kuin ensimmäisen maailmansodan taistelut. Kuvasimme talvella, koska se sopi tarinan asiayhteyteen, mutta kylmä sää oli rankkaa Gal-paralle Wonder Woman -asussaan. Mutta hän oli asiaankuuluvan sankarillinen.

Themysciran taistelukohtaus oli monimutkaisuudessaan ja ihmismäärässään vaativin, mutta se ei ole Jenkinsin lempikohtaus.

- Itseäni kiinnosti enemmän ensimmäisen maailmansodan ei kenenkään maalle sijoittuva kohtaus, jossa Diana syöksyy taisteluun yksinään. Se oli hahmon kannalta elokuvan merkittävin kohtaus, jossa on paljon toimintaa mutta samalla dramaturgillista merkitystä. Diana alkaa ymmärtää mihin hän pystyy. Minulle se on edelleen elokuvan tärkeimpiä hetkiä.

Jenkinsin mukaan supervoimaisista hahmoista kertovat elokuvat voivat olla muutakin kuin viihdettä.

- Uskon oikeasti, että supersankarielokuvat voivat kannustaa muutokseen ja rohkeuteen, tarttua vaikeisiin asioihin sankarin lailla. Diana on inspiroiva hahmo. Ei vain naisille, joilla ei juuri ole ollut vastaavia roolimalleja, mutta myös yleisemmin. Toivon elokuvan inspiroivan katsojia sankaruuteen omassa elämässään, mutta samalla toivon, että heillä on hauskaa sitä katsoessaan.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Warner Bros. 07.06.2017 klo 11:05

Uusimmat artikkelit

Sotaa apinoita vastaan

Ihmisten ja apinoiden väliset ongelmat kärjistyvät sodaksi, jossa ei ole sijaa perinteisille sankareille ja roistoille.

Milla Olkkonen

Wonder Womanin ohjaaja ei ottanut paineita

Studiopomot ovat olleet hieman huolissaan, kun supersankarileffan päähenkilö onkin nainen.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Warner Bros.

Kuka kukin on uudessa Alien-elokuvassa

Vuoden 1979 Alien – kahdeksas matkustaja vuoden 1997 Alien: Resurrectioniin avaruusseikkailut henkilöityivät Sigourney Weaverin esittämään Ellen Ripley -hahmoon. Koska Prometheuksen ja Covenantin tapahtumat sijoittuvat aikaan ennen Kahdeksatta matkustajaa, on käännyttävä uusien sankarien puoleen.

Jouni Vikman

Nyt mennään kaasu pohjassa – kahdeksannen kerran

Fast and the Furious on noussut yhdeksi kaikkien aikojen suurimmista elokuvasarjoista. Viimeisimmät osat ovat tienanneet yhä enemmän rahaa.

Marta Bałaga

Uuden King Kong -elokuvan tähti: "Tätä ei voi verrata mihinkään!"

Hirviö saattaa pelastaa Tom Hiddlestonin uran.

Marta Bałaga

Näytä lisää artikkeleita...