Nyt mennään kaasu pohjassa – kahdeksannen kerran

Kehityksen huipennus saavutettiin, kun Fast & Furious 7 ylitti miljardin lippukassadollarin rajan nopeammin kuin Dominic Toretto vuoden 1970 Dodge Chargerissaan. Eikä siinä vielä kaikki: Siitä tuli samalla kuudenneksi menestynein elokuva ikinä. Ei siis ihme, ettei sarja ole katoamassa mihinkään vähään aikaan. Vuosiksi 2019 ja 2020 on suunniteltu pari lisäosaa. Kahdeksatta osaa odotellessa haastattelussa mies, joka käynnisti koko roskan ja pysyi vauhdissa 16 vuotta: übertuottaja Neil H. Moritz.

Yllättikö menestyksen valtavuus? Täytyy hivellä mieltä, kun Dame Helen Mirrenkin toteaa julkisesta, että haluaisi tehdä Fast and the Furious -leffan.

"Se oli kyllä coolia! (naurua). On oikeasti shokeeraavaa, kuinka monet isot nimet haluavat mukaan. Helen ja Kurt Russell ja Charlize Theron - kaikki nämä a-listan näyttelijät pitämässä hauskaa Fast & Furious 8:n kuvauksissa... Ei sellaista vain pysty ennakoimaan."

Pystytkö arvailemaan suosion syitä? Ensimmäisen elokuvan aikaan julkaistiin saman tyyppisiä tuotantoja, jotka eivät yltäneet lähellekään.

"Annan esimerkin. En ole mikään suuri kauhufani, mutta nuorena tuottajana mietin miten saisin elokuviani levitykseen ja näin siinä mahdollisuuden. Ajattelin millaiset ihmiset käyvät elokuvissa ja tulin lopputulokseen: helpoimmin teattereihin houkuteltava ryhmä ovat nuoret, koska viikonloppuisin he todella haluavat pois kotoa. He haluavat ulos. Vanhempi väki puolestaan työskentelee koko viikon ja haluaa pysyä neljän seinän sisällä. Niinpä jatkoin miettimällä millaisista elokuvista nuoret pitävät ja kehitin Tiedän mitä teit viime kesänä -elokuvan. Kauhu vaikuttaa helpolta lajityypiltä, koska sen ei tarvitse makssa paljon - sama koskee kaahailuelokuvia. Pidän hyvistä, yksinkertaisen koukuttavista ideoista. Ja hahmoista, joista välittää, koska ilman heitä ei tule hittiä saatikka menestyvää franchisea."

Kuten ihmisten reaktiot Paul Walkerin yllättävään kuolemaan todistavat.

"Hienoin hetki koko urallani oli, kun ensimmäistä kertaa esittelimme Furious 7 -elokuvaa testiyleisöille. Ihmiset itkivät - heitä todella kosketti tapa, jolla käsittelimme tapahtunutta elokuvassa. Kun myöhemmin seisoskelin teatterin aulassa, viisi nuorta tuli luokseni. He kertoivat todella kaipaavansa Paulia. "Tarvitsimme tämän elokuvan sulkeuman", he sanoivat ja todella tarkoittivat sitä. Olin liikuttunut ja tajusin, että tästä oli tullut paljon isompaa kuin olisin koskaan voinut kuvitellakaan. Olemme luoneet Fast and the Furiousissa jonkinlaisen mytologian. Kaikkea ei tarvitse koko ajan keksiä uusiksi, sillä yleisö arvostaa tuttuuttakin - he haluavat nähdä nämä hahmot. Toisaalta ei silti halua tehdä samaa elokuvaa uudelleen ja uudelleen, joten niinpä mukaan heittää Charlize Theronin ja katsoo miten se toimii. Niin paljon kuin elokuvia rakastankin, ne ovat kertakäyttöisiä. Ihmiset ovat työskennelleet kuin hullut tehdäkseen jonkin uutuuden, joka ilmestyy ensi viikolla. Viikkoa myöhemmin ollaan kuitenkin siirrytty jo seuraavaan. Elokuvilla on nykyään pitempi elinkaari, mutta joka tapauksessa kyse on isoista ponnisteluista yhtä viikonloppua varten. On siis erittäin harvinaista saada luotua jotain, joka ei vain katoa."

Ja joka vain kasvaa. Fast & Furious 8 on tähtimitallakin sarjan korkeaprofiilisin osa. Eikö se koskaan pelottanut massiivisuudellaan?

"Se on kyllä massiivinen. Teimme kuvauksia Kuubassa, jonne Dominic ja Letty menevät häämatkalleen, kuvasimme Islannissa, Clevelandissa, Atlantassa - kaikkialla. Meillä oli samaan aikaan useita yksiköitä töissä. Minusta on hauska kuvata toimintaa, koska se on niin jännittävää. Minusta on mahtavaa, kun kohtausta rakennetaan, kaikki ovat täpinöissään ja miettivät tuleeko siitä mitään. Siinä on taikaa. Mutta on myös hemmetin turhauttavaa, kun kuuden, seitsemän tunnin valmistelujen jälkeen kohtaus ei onnistu kuten halusimme. Sinänsä outoa, koska ensi-illan jälkeen en katso elokuviani. En voi - vaikka joku koneessa vieressäni katsoisi niitä, peitän silmäni. Näen vain mokat. Mutta muistan niihin liittyvät kuvaushetket. Kuten en unohda kuinka olimme ensimmäinen amerikkalaistuotanto, joka kuvasi Kuubassa 50 vuoteen ja millaisen vastaanoton paikalliset antoivat. Obama taisi olla siellä kuukautta aikaisemmin, eikä hänen koneensa saanut lentää saaren yli. Me saimme lennättää helikoptereitamme, koska Castrot rakastivat Fast and the Furious -leffoja! (naurua). Vaikka elokuva-alalla tulee kyyniseksi, tulee lämmin olo, kun käy muissa maissa ja näkee miten tärkeitä näistä leffoista on tullut, koska ihmiset ovat kasvaneet hahmojen myötä. Naureskelkoot jotkut rauhassa, mutta juuri Fast and the Furiousin kaltaiset elokuvat yhdistävät ihmisiä. Aina ei ole kyse vain Oscareista. Joskus tarvitaan autoja."

Marta Bałaga 10.04.2017 klo 09:41

Uusimmat artikkelit

Stephen King -filmatisointi Se kertoo vain puolet tarinasta

Moni muistelee lämmöllä Stephen Kingin Se-kirjaan perustuvaa kaksiosaista tv-elokuvaa vuodelta 1990.

Jouni Vikman

Musta torni edellytti Idris Elbalta uutta lähestymistapaa

Musta torni perustuu tarinaniskijä Stephen Kingin eeppiseen kirjasarjaan.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Disney Finland

Sotaa apinoita vastaan

Ihmisten ja apinoiden väliset ongelmat kärjistyvät sodaksi, jossa ei ole sijaa perinteisille sankareille ja roistoille.

Milla Olkkonen

Wonder Womanin ohjaaja ei ottanut paineita

Studiopomot ovat olleet hieman huolissaan, kun supersankarileffan päähenkilö onkin nainen.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Warner Bros.

Kuka kukin on uudessa Alien-elokuvassa

Vuoden 1979 Alien – kahdeksas matkustaja vuoden 1997 Alien: Resurrectioniin avaruusseikkailut henkilöityivät Sigourney Weaverin esittämään Ellen Ripley -hahmoon. Koska Prometheuksen ja Covenantin tapahtumat sijoittuvat aikaan ennen Kahdeksatta matkustajaa, on käännyttävä uusien sankarien puoleen.

Jouni Vikman

Näytä lisää artikkeleita...