20 vuotta myöhemmin – Trainspotting tulee taas

Danny Boyle kirjoitti tekevänsä jatko-osan 1990-luvun hittielokuvalleen Trainspotting, jossa Jonny Lee Miller näytteli herrasmieshuijari Simon "Sick Boy" Williamsonin hahmoa. Alkuperäisestä elokuvasta tähdiksi nousivat ehkä Robert Carlyle ja etenkin Ewan McGregor, mutta traagisin hahmoista oli Millerin roolihahmo.

Kortissa mainittiin käsikirjoituksen olevan tulossa. Jonny Lee Miller ei voinut muuta kuin odottaa.

- Halusin nähdä, millainen elokuvasta on tulossa, Miller muistelee. - Tiesin, ettemme tekisi sitä lainkaan, jos käsikirjoitus olisi ollut huono.

Eräänä päivänä postissa sitten saapui paketti. Johnny Lee Millerin epäilykset haihtuivat käsikirjoitusta selatessa.

- Se oli mahtava, ja me kaikki tunsimme, että nyt olisi oikea aika tehdä jatko-osa.

Milleriä kiinnosti elokuvan ottama pesäero edeltäjäänsä - käsikirjoitus oli hyvin erilainen ensimmäiseen osaan verrattuna. Sillä on uusi sanoma ja se käsittelee erilaisia ongelmia.

- Jos asiaa ryhtyy tarkemmin pohtimaan, ei ensimmäisessä elokuvassa oikeastaan ole juonta, Miller toteaa. - Se kertoo vain kaveriporukasta, joka tekee nupit sekaisin huumediilin. Siinä kaikki.

Sama kuvio toistuu uudessa osassakin. Mistä sitten johtuu 20 vuotta vanhan elokuvan edelleen jatkuva suosio? Millerin mukaan tarinan samastuttavuudesta.

Hän näkee Trainspottingin kertoneen yhteiskuntaa vastaan kapinoimisesta ja vihasta. Mukana oli myös hyviä hahmoja ja ripaus huumoria. Se kaikki oli vielä paketoitu tyylikkääseen ohjaukseen ja tarttuvaan musiikkiin.

Uutta osaa tehdessä Jonny Lee Millerin ympärillä hääräävä työryhmä koostui suurimmaksi osaksi innokkaista, vasta täysi-ikäisiksi varttuneista Trainspotting-faneista. Näyttelijä kysyi heiltä usein, kuinka vanhoja he olivat, kun alkuperäinen elokuva julkaistiin. Usein vastaus oli: "kuusi".

- Se masensi minua hieman, Miller muistelee. - Mutta toisaalta he olivat erittäin innokkaita tekemään T2 Trainspottingia. Ensimmäinen osa on siis kestänyt ajan hampaan, ja siksi tiedän sen olevan hyvä elokuva.

Sick boy on jumissa. Kun jatko-osassa palataan hahmon pariin, hän ei ole muuttanut tapojaan saati päässyt elämässään eteenpäin.

Millerin mukaan mies kärvistelee hiljaisessa epätoivossa. Kuten ennenkin, hahmon elämään mahtuu runsasta huumeidenkäyttöä ja sekoilua. Ne ja monet muut henkilökohtaiset ongelmat ovat jäädyttäneet hänet paikoilleen.

Sick Boy ei kuitenkaan ole ainoa, jolla on ongelmia aikuistumisen kanssa. Koko vanha jengi elää tavalla tai toisella menneissä ajoissa. Tarina lähtee kunnolla käyntiin, kun Renton (Ewan McGregor), tyypeistä eniten viisastunut ja aikuistunut, astuu takaisin kuvioihin ja sytyttää vanhan liekin palamaan.

20 vuotta sitten hahmot selvisivät ongelmistaan toistensa avulla. Nyt panokset ovat kovemmat, sillä porukka on hajonnut ja kaikki joutuvat pärjäämään omillaan.

- Minusta oli mielenkiintoista näytellä hahmoa, joka yrittää olla yhtä cool kuin ennen mutta epäonnistuu siinä, Miller luonnehtii. - Uskon, että katsojat voivat samastua häneen.

Miller ei näe monta yhtäläisyyttä itsensä ja hahmonsa välillä. Päinvastoin.

- Ihmiset olettavat aina, että olisin Sick Boyn kaltainen lipevän viileä heppu, joka ei välitä mistään. Oikeasti olen kuitenkin yliherkkä ja kömpelö.

T2 Trainspottingin tapahtumat sijoittuvat edeltäjänsä tavoin Skotlannin Edinburghiin. Näyttelijöillä oli hetki aikaa tutustua tuttuun miljööseen ennen varsinaisten kuvausten alkamista.

Kun tapaa vanhan kollegan ensimmäistä kertaa kahteen vuosikymmeneen, riittää kaikilla varmasti puhuttavaa. Niinpä Millerin, McGregorin, Ewen Bremnerin ja Robert Carlylen pystyikin usein bongaamaan paikallisista ravintoloista vaihtamassa kuulumisia.

- Tuntui epätodelliselta olla taas yhdessä ja keskustella käsikirjoituksesta saman porukan kanssa, joka oli mukana ensimmäisessä osassa, 20 vuotta sitten.

Kuvaaminen Edinburghissa herätti kuitenkin paljon enemmän huomiota kuin edellisellä kerralla. Vielä viime vuosituhannella elokuvan tähdet pystyivät liikkumaan kaupungilla rauhassa ja tekemään mitä vaan kenenkään kiinnostumatta.

Tällä kertaa paparazzit osasivat laskea yksi plus yksi nähdessään Johnny Lee Millerin sekä Ewan McGregorin samassa paikassa, samaan aikaan ja vieläpä Skotlannissa. Sen jälkeen näyttelijät eivät saaneet enää hetkeäkään rauhaa.

- Minua hieman huolestuttaa ihmisten innokkuus elokuvaa kohtaan, näyttelijä tunnustaa. - Tuntui ihan kuin olisimme olleet kuvaamassa Star Wars -elokuvaa tai jotain.

Miller kertoo kaipaavansa entisajan vapautta tehdä mitä huvittaa, mutta myöntää ylenpalttisen huomion olevan vain pieni hinta siitä, että saa olla mukana elokuvantekoprosessissa.

Elokuvaa kuvattiin vain muutamassa ykkösosasta tutussa paikassa. Yksi niistä oli niin tunnistettva, ettei Miller voinut olla herkistymättä.

- Kohtauksessa Ewan McGregorin hahmo lukee ääneen Spudin (Ewen Bremner) kirjoittaman tekstin. Danny Boyleei ole yleensä kovinkaan tunteikas tyyppi, mutta näimme jo silloin hänen kasvoiltaan, että hetki oli uskomaton.

Kuvauksissa Miller pääsi tutustumaan uudestaan tuttuun ohjaajan. Jotkin asiat olivat muuttuneet, kun taas toiset pysyneet visusti samana.

Vaikka Danny Boylen ote työntekoon oli säilynyt lähes identtisenä edelliseen kertaan verrattuna, antoi hän tällä kertaa enemmän tilaa myös näyttelijöiden mielipiteille ja ajatuksille.

- Hän arvostaa näyttelijöidensä vuosien varrella hankkimaa lisäkokemusta ja antaa heille siitä kunniaa, Miller kuvailee.

Kun ensimmäistä Trainspottingia tehtiin, ei aloittelevilla näyttelijöillä ollut vielä suuria sitoumuksia tai tiukkoja aikatauluja. Se mahdollisti pitkän harjoittelujakson ennen varsinaisten kuvausten alkua. Nykyinen tempo on niin paljon nopeampi, ettei aikaa riittänyt ohjaajan vaatimille harjoituksille.

- Missä ikinä me näyttelijät liikuimmekaan, Danny lensi tapaamaan meitä! Hän lensi Kanadaan tapaamaan Bobbyä, New Yorkiin minun luokseni sekä Los Angelesiin Ewania tervehtimään.

Tapaamisissa istuttiin alas ja harjoiteltiin repliikkejä sekä vaihdeltiin ideoita - valmistauduttiin siis tuleviin kuvauksiin.

- Hän yritti informoida kaikki siitä, millaisen elokuvastaan halusi. Siinä mielessä hän ei ole muuttunut yhtään. Hänellä on yhä sama energia. Hänellä on se sama kyky hahmottaa yksityiskohtia kuin ennenkin.

Näin myös elokuvantekoon pätee vanha sanonta: "mitä enemmän asiat muuttuvat, sitä vakaammin ne pysyvät samana".

Haastattelut: CTMG

Jani Koivistolainen 06.02.2017 klo 11:55

Uusimmat artikkelit

Stephen King -filmatisointi Se kertoo vain puolet tarinasta

Moni muistelee lämmöllä Stephen Kingin Se-kirjaan perustuvaa kaksiosaista tv-elokuvaa vuodelta 1990.

Jouni Vikman

Musta torni edellytti Idris Elbalta uutta lähestymistapaa

Musta torni perustuu tarinaniskijä Stephen Kingin eeppiseen kirjasarjaan.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Disney Finland

Sotaa apinoita vastaan

Ihmisten ja apinoiden väliset ongelmat kärjistyvät sodaksi, jossa ei ole sijaa perinteisille sankareille ja roistoille.

Milla Olkkonen

Wonder Womanin ohjaaja ei ottanut paineita

Studiopomot ovat olleet hieman huolissaan, kun supersankarileffan päähenkilö onkin nainen.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Warner Bros.

Kuka kukin on uudessa Alien-elokuvassa

Vuoden 1979 Alien – kahdeksas matkustaja vuoden 1997 Alien: Resurrectioniin avaruusseikkailut henkilöityivät Sigourney Weaverin esittämään Ellen Ripley -hahmoon. Koska Prometheuksen ja Covenantin tapahtumat sijoittuvat aikaan ennen Kahdeksatta matkustajaa, on käännyttävä uusien sankarien puoleen.

Jouni Vikman

Näytä lisää artikkeleita...