Moneen kertaan filmattu seikkailu tehtiin uudelle yleisölle

Tunnetuin Lew Wallacen vuonna 1880 ilmestyneeseen kirjaan perustuvista seikkailuista on William Wylerin ohjaama Ben-Hur-klassikko vuodelta 1959. Se rikkoi monia ennätyksiä: se oli siihen asti kallein ja kolmanneksi pisin elokuva, joka kuvattiin suurimmissa koskaan rakennetuissa lavasteissa. Charlton Hestonin tähdittämä elokuva sai 11 Oscar-palkintoa, eikä tätä ennätystä ole vieläkään rikottu.

Timur Bekmambetovin (Wanted) ohjaamassa ja Keith Clarken (The Way Back) sekä John Ridleyn (12 Years a Slave) käsikirjoittamassa uudessa 3D-seikkailussa alkuperäistä Jeesuksen aikakauden tarinaa on päivitetty nykyaikaan sopivaksi. Vihollisiksi ajautuvia päähenkilöitä ovat edelleen juutalainen prinssi Judah Ben-Hur (Jack Huston) ja Rooman armeijassa palveleva Messala (Toby Kebbell). He ovat alunperin olleet parhaita ystävyksiä, joiden tiet ovat eronneet väärinkäsityksen takia. Nyt Messala on Judahin adoptioveli, mutta aika ei ole pehmentänyt häntä.

Ohjaaja Bekmambetov pitää kostoa ja anteeksiantoa ajattomina teemoina.

- Meillä on hyvin pitkälle sama arvomaailma kuin Rooman valtakunnan aikana. Valta, ahneus ja menestys piiskaavat ihmisiä eteenpäin. Kaikesta kilpaillaan hampaat irvessä. Vain harvat ymmärtävät, että todellisia inhimillisiä arvoja ovat yhteistyö ja anteeksianto, Bekmambetov toteaa London-hotellissa Hollywoodissa.

Jack Huston (Boardwalk Empire) on samaa mieltä.

- Rakkaus, ystävyys, sovitus, kunnia ja itselle tärkeiden asioiden kunnioittaminen, ja niiden puolesta taisteleminen ovat elämän suuria teemoja. Kuitenkin ihmiset tekevät edelleen kammottavia asioita toisilleen uskonnon nimissä. Olemme hyvin julmia.

Näiden pohdiskelujen myötä ei liene yllätys, että Jeesus on huomattavasti suuremmassa roolissa kuin vuoden 1959 elokuvassa. Rodrigo Santoron (Focus, 300-elokuvat) esittämä Jeesus on vaatimaton hahmo, joka työskentelee puuseppänä ja muistuttaa ohikulkijoita jumalan rakkaudesta ja heille valitusta tiestä. Jeesuksen opetukset saavat myös täynnä raivoa olevan Judahin muuttumaan.

- En voi verrata tätä mihinkään aiemmin kokemaani, koska kyse ei ollut roolin näyttelemisestä. Tämä oli minulle henkilökohtainen löytöretki. Lähestyin Jeesusta miehenä, jonka opetukset tulevat esille hänen toimintansa kautta. Hän ilmestyy paikalle elokuvan avainkohdissa ja on yhtä helposti lähestyttävä kuin kuka tahansa, Santoro selittää.

Hengellinen näyttelijä oli syystäkin huolestunut idolinsa näyttelemisestä, mutta huolenaiheet väistyivät, kun Paavi Franciscus siunasi hänet Vatikaanissa.

- Se tapahtui täysin yllättäen. Menin Pietarinkirkon aukiolle, jonne Paavi tulee kerran viikossa tuhansien ihmisten joukkoon ja juttelee joillekin sattumalta. Hän tuli keskustelemaan vieressäni olleen epätoivoisen naisen kanssa. Minulla oli elokuvaa varten kasvattamani parta ja hiukset. Hän kääntyi puoleeni siunaten minut. En ollut uskoa sitä todeksi. Sanat eivät riitä kuvailemaan tapauksen merkittävyyttä niin minulle kuin symbolisesti roolia ajatellen.

Elokuvaa on mainostettu kymmenen minuttia kestävällä kilpa-ajokohtauksella, joka kuvattiin Rooman Cinecittàn studioille rakennetun "sirkuksen" massiivisissa lavasteissa. Pelkästään areenan näköiskappaleen ja sen yli 300 metriä pitkän kilparadan rakentaminen kesti kolme kuukautta. Neljän hevosen vetämät vaunut valmistettiin kevyestä metallista, mutta koristeltiin ulkopuolelta puulla, pronssilla ja nahalla, kuten tuolloin oli tapana.

Vaunuissa hevosia ohjastaneet Huston ja Kebbell (Warcraft) saivat kokea vauhdin hurman lisäksi kauhua sekä maistaa hiekkaa ja pölyä.

- Tämä on ehdottomasti rankin elokuvakokemukseni, mutta myös hienoin. Kun 32 hevosta kiitää areenalla minkä kavioistaan pääsee, se on mieletöntä katsottavaa. Niiden keskellä oleminen ja kaarteiden ajaminen oli hullun hommaa. Olin alussa melko hermostunut, mutta totuin kuolemanpelkoon nopeasti. Timur on onneksi hyvin lempeä ohjaaja, johon on helppo luottaa ja ottaa riskejä, naurahtaa Huston.

Näyttelijät harjoittelivat kuukauden, ennen kuin he pääsivät ohjastamaan neljän hevosen vetämiä vaunuja. Kebbell vakuuttaa harjoitteluajan tulleen tarpeeseen kestävyyden kasvattamiseksi.

- Teknologian ja käyttämiemme kameroiden takia pystymme kuvaamaan kaiken täydessä vauhdissa, joten meidän oli pysyttävä mukana. Raskainta oli hevosten pysäyttäminen. Vaunuissamme oli turvamies, joka olisi jarruttanut, jos jokin olisi mennyt vikaan. Teknisesti homma toimi niin, että laiskoin hevonen oli sisimpänä, jolloin se kiskoi muita lähimmäksi sisäkaarretta. Ulommaisena oli innokkain hevonen ja keskellä ne, joita vaihdoimme kohtausten välillä. Kun on kiertänyt radan kerran ympäri, tunne on mieletön. Jännitys ei tästä enää parane, Kebbel vakuuttaa.

Johanna Juntunen 05.01.2017 klo 13:26

Uusimmat artikkelit

Nyt mennään kaasu pohjassa – kahdeksannen kerran

Fast and the Furious on noussut yhdeksi kaikkien aikojen suurimmista elokuvasarjoista. Viimeisimmät osat ovat tienanneet yhä enemmän rahaa.

Marta Bałaga

Uuden King Kong -elokuvan tähti: "Tätä ei voi verrata mihinkään!"

Hirviö saattaa pelastaa Tom Hiddlestonin uran.

Marta Bałaga

20 vuotta myöhemmin – Trainspotting tulee taas

Näyttelijä Jonny Lee Miller sai eräänä päivänä postikortin Danny Boylelta.

Jani Koivistolainen

Moneen kertaan filmattu seikkailu tehtiin uudelle yleisölle

Dvd:llä ja blu-raylla tammikuussa ilmestyvä Ben-Hur on jo neljäs elokuvasovitus romaanista Ben Hur: A Tale of the Christ.

Johanna Juntunen

Festarimatkalla Kiinassa

Miltä näyttää elokuvafestivaali Kiinassa? Entä millaista on osallistua suoraan lähetykseen kiinalaisella tv-kanavalla?

Niina Virtanen

Näytä lisää artikkeleita...