The Room-kultti-ilmiö ja sen kummallinen isä

Lokakuun ensimmäisellä viikolla Night Visions -festivaali tiedotti yllättäen järjestävänsä lauantaina 8. lokakuuta Helsingissä ainutlaatuisen elokuvatapahtuman, joka ilahduttaa taatusti ainakin maailman parhaan kalkkunaelokuvan faneja. Huonojen elokuvien Citizen Kaneksikin nimitetty The Room - enemmän tai vähemmän epävirallisesti maailman huonoin elokuva - näytetään erikoisnäytöksessä elokuvateatteri Andorrassa Helsingissä, missä paikalla on myös yksi elokuvan tähdistä ja vahvasti taustavoimissa vaikuttanut Greg Sestero. The Room - An Evening with Greg Sestero -tapahtumassa näytetään luonnollisesti itse elokuva, mutta myös Sesteron ohjaama uunituore dokumentti The Disaster Artist: My Life Inside The Room, joka perustuu miehen samannimiseen menestyskirjaan, missä kerrotaan elokuvan teosta. Sestero on luvannut myös vastailla yleisön kysymyksiin ja jakaa nimmareita. Tapahtuma on loppuunmyyty, mutta innokkaimmat voivat kokeilla peruutuspaikkoja paikan päältä.

Se mistä vuonna 2003 julkaistu The Room kertoo, ei oikeastaan ole olennaista. Nopeasti kuvattuna kyseessä on ihmissuhdedraama, missä uskollisesti tyttöystäväänsä ja ystäviään rakastava mies tulee petetyksi vähän kaikkien toimesta ja ahdistuu elämästään. Se mikä on olennaista, on elokuvan huikeisiin mittoihin ulottuva surkeus. The Room epäonnistuu kaikilla osa-alueillaan niin taidokkaasti, ettei sellaista voi edes suunnitella. Lavastus, puvustus, kuvaus, leikkaus, efektointi, musiikki, äänitys ja vaivaannuttavan surkeat näyttelijäsuoritukset saavat takuuvarmasti lähes katsojan kuin katsojan huutonauramaan vedet silmissä katsomossa. Kaiken pohjana toimii tietysti hirvittävä käsikirjoitus ja ohjaus. Loppujen lopuksi koko The Room -ilmiön voi kuitenkin tiivistää kahteen sanaan: Tommy Wiseau.

Kuka on Tommy Wiseau?

Tommy Wiseau on sekä syy ja että seuraus hämmentävälle kultti-ilmiölle, missä kyseessä on vähintään yhtä paljon elokuvan tekijästä kuin elokuvasta itsestään. Wiseau lienee yksi elokuvamaailman suurimpia kysymysmerkkejä - kaikin puolin erikoisesti käyttäytyvä ja oudon näköinen heppu on aksentistaan päätellen jostain itä-Euroopasta, mutta Yhdysvaltoihin asettunut mies ei paljasta mahdollisesta eurooppalaisesta taustastaan muuta kuin sen, että asui joskus Ranskassa ja sanoi silloin nimekseen Pierre. Wiseaun taustoja on arvailtu jo vuosia, mutta selvitysten mukaan todennäköisimmin mies on kotoisin Puolan Poznańista ja oikealta nimeltään Tomek Wieczor. Kuvassa Wiseaun oletettu nuoruuskuva.

2000-luvun alussa San Franciscossa näyttelemistä opiskellut Wiseau päätti tehdä elokuvan, jonka itse käsikirjoitti, ohjasi, tuotti ja näytteli pääosan. Viimeisen päälle auteur-taiteilija maksoi koko elokuvan itse, eikä suinkaan esimerkiksi vuokrannut kuvauskalustoa kuten yleensä on tapana, vaan osti suorilta kaiken kaluston itselleen. Koska Wiseau ei täysin ymmärtänyt mitä eroa on filmille ja digille kuvaamisessa, hän päätti kuvata elokuvansa samaan aikaan sekä 35 millimetrin filmille että HD-videolle.

Elokuvan budjetti oli huikeat kuusi miljoonaa, eikä kukaan työryhmässäkään koskaan ollut varma mistä Wiseau oli rahat hankkinut. Itse mies kertoi rikastuneensa nahkatakkien maahantuontibisneksellä, mutta tätä epäilty on laajasti. Epämääräinen rahoitus on herättänyt salaliittoteorioita Wiseaun mahdollisista kytköksistä hämäräbisneksiin tai rikollisjengeihin, ja tarina myös kertoo, että jossain vaiheessa Wiseaun elämässä olisi ollut rikas vanha rouva, jolla saattaa olla näppinsä pelissä leffan rahoittamisessa.

Elokuvan kuvausten on kerrottu olleen hyvin pitkälti totaalinen kaaos, missä täysin elokuva-alaa tuntematon Wiseau käskytti työryhmää ja sai ihmisiä jättämään tuotannon, sitä mukaa kun ammattilaiset tajusivat ettei ohjaaja tiedä yhtään mitä on tekemässä. Auteur teki mielivaltaisia ja epäloogisia päätöksiä ja vannotti pitkien rakastelukohtausten nimeen, jotka saivat ensimmäistä oikeaa elokuvarooliaan tekevän, naispääosassa nähtävän Juliette Danielsin kauhun partaalle. Wiseau myös vaati, että miehen omaa paljasta takamusta pitää kuvata, vaikka työryhmä koitti vakuutella ettei kukaan halua ikääntyneen kummajaisen pakaroita elokuvassa nähdä.

Liskoihminen vai rokkitähti?

Fanit kuitenkin rakastavat elokuvan outoa isää ja hänestä kerrottavia urbaaneja legendoja. Harva tietää mikä on totta, mutta netti on pullollaan salaliittotarinoita siitä, että Wiseau on täysin käsikirjoitettu ja vuosia kestävä vitsi, siihen, että ehkä hän on sittenkin avaruusolento. Wiseau on kertonut olleensa vakavassa auto-onnettomuudessa nuorena, mistä johtuen monet ovat varmoja että miehellä on jonkinlainen aivovamma, toisten mukaan hän on yksinkertaisesti hullu. Monet Wiseaun tavanneet ovat kuitenkin yhtä mieltä siitä, että kyseessä on kummallisin ihminen ketä he ovat koskaan tavanneet.

Huomionarvoista on myös se, että vaikka Wiseau on järkyttävän huonolla näyttelemisellään elokuvansa suurin vitsi, The Room -ilmiö on tehnyt hänestä supertähden, joka elättää miehen edelleen. Wiseau valvoo tiukasti The Room -brändiä, joka elää edelleen ympäri maailmaa tapahtuvien erikoisnäytösten ja mittavan fanituotemyynnin myötä. Wiseau osallistuu usein kunniavieraana spektaakkelimaisiin elämysnäytöksiin, missä yleisö eläytyy, vastakommentoi ja reagoi villisti elokuvan tapahtumiin.

Wiseaun lisäksi miessivuosassa nähtävä, Suomeenkin saapuva Greg Sestero on pitkälti luonut uraansa viime vuodet The Roomin varjolla. Myös Sestero kiertää jatkuvasti maailmalla kertomassa kulttielokuvasta ja miehen The Disaster Artist -kirja on ollut huikea menestys. Miesten välinen roolijako - minkä myös Sestero on allekirjoittanut - tuntuu olevan se, että Wiseau esiintyy yleisölle edelleen omalla planeetallaan elävänä friikkinä, joka ei täysin ymmärrä miksi hänen elokuvalleen nauretaan (vaikka on jälkikäteen väittänyt että sen oli tarkoituskin olla komedia), kun taas Sestero edustaa järjen ääntä, joka käy kertomassa ihmisille millainen prosessi The Roomin teko oikeasti oli.

Pitkä fiktio tulossa

Vielä 13 vuotta julkaisunsa jälkeenkin kultti-ilmiö jatkaa kasvuaan. Sesteron dokumentin lisäksi ensi-iltansa sai tänä vuonna The Roomin tekemistä, fanitusta ja yleistä ilmiötä elokuvan ympärillä tutkiva dokumentti Room Full of Spoons.

Vaikka The Room on kaikista maailman indie-tuotannoista taatusti epäelokuvallisin sekasotku, myös Hollywoodista löytyy elokuvan faneja. Esimerkiksi Paul Rudd, Alec Baldwin, Michael Cera ja Kristen Bell tunnustautuvat leffan faneiksi. Hollywoodista on tulossa myös itse elokuvan jälkeen ehkäpä suurin The Room -tuote, The Disaster Artist -kirjaan pohjautuva pitkä fiktio Masterpiece. Ensi vuonna ensi-iltansa saavan elokuvan ohjaa ja Tommyn roolin näyttelee James Franco, muissa rooleissa nähdään esimerkiksi Seth Rogen, Sharon Stone ja Bryan Cranston.

Joskus maailman suurin onni onnettomuudessa on olla maailman huonoin - siitä voi tehdä elämäntyönsä.

Niina Virtanen 06.10.2016 klo 01:47

Uusimmat artikkelit

Gerard Butler on jokasään mies: Geostorm on ison budjetin katastrofiseikkailu

Vielä 2000-luvun alussa Gerard Butler oli ainakin huhuissa mukana Pierce Brosnanin seuraajaksi James Bondina.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Warner Bros.

Stephen King -filmatisointi Se kertoo vain puolet tarinasta

Moni muistelee lämmöllä Stephen Kingin Se-kirjaan perustuvaa kaksiosaista tv-elokuvaa vuodelta 1990.

Jouni Vikman

Musta torni edellytti Idris Elbalta uutta lähestymistapaa

Musta torni perustuu tarinaniskijä Stephen Kingin eeppiseen kirjasarjaan.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Disney Finland

Sotaa apinoita vastaan

Ihmisten ja apinoiden väliset ongelmat kärjistyvät sodaksi, jossa ei ole sijaa perinteisille sankareille ja roistoille.

Milla Olkkonen

Wonder Womanin ohjaaja ei ottanut paineita

Studiopomot ovat olleet hieman huolissaan, kun supersankarileffan päähenkilö onkin nainen.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Warner Bros.

Näytä lisää artikkeleita...