Tarinat kaksoistornien raunioista

Perjantaina 11. syyskuuta New Yorkin ja koko maapallon suuntaa muuttaneesta tapahtumasta tulee kuluneeksi 14 vuotta. Niin kuin maailmanhistorian suurimpien tragedioiden suhteen usein käy, myös WTC:n terrori-iskut inspiroivat ja tulevat inspiroimaan taatusti jatkossakin kymmeniä elokuvia. Wikipedian mukaan fiktioelokuvia World Trade Centerin iskuihin liittyvistä teemoista on tehty jo 45, dokumenttielokuvia 37 kappaletta. Monille tulee ensimmäisenä mieleen vuonna 2006 julkaistu, Paul Greengrassin kehuttu draama United 93 sekä samana vuonna julkaistu, myös kohtalaisen hyvän vastaanoton saanut Oliver Stonen katastrofikuvaus World Trade Center. Aihetta on kuitenkin lähestytty myös modernimmin, menemättä täysin suoraan asiaan. Leffatykki listaa joitain vähemmän ilmeisiä WTC-elokuvia.

1. Man on Wire

Yksi kiinnostavimpia katsauksia kaksoistorneihin on vuonna 2008 julkaistu dokumentti Man on Wire, joka keskittyy kauas WTC:n historiaan; elokuuhun 1974. Tuolloin trapetsitaiteilija Philippe Petit suoritti vuosia suunnittelemansa, äärimmäisen vaarallisen ja kielletyn trapetsitempun ja käveli nuoralla tornista toiselle, pelkän tasapainokepin avulla. Petiten tempusta nousi kohu ja päätähuimaava kävely nimettiin vuosikymmenen taiteellisimmaksi rikokseksi. James Marshin dokumentti kertoo Petiten tempusta äärimmäisen kiehtovasti ja jännittävästi, ja voitti julkaisuvuonnaan useat tärkeimmät dokumenttielokuvan palkinnot Oscarista Baftaan. Elokuva nousi erityiseen arvoon WTC:n kohtalon myötä, ja sen kiiteltiin kunnioittavan kauniisti menetettyjen rakennusten muistoa.

2. 11'09"01

Myös numerokoodia helpommalla September 11 tai suomeksi Syyskuun 11. päivä -nimellä tunnettu teos on yksi kiinnostavimpia WTC-elokuvahankkeita. Jo niinkin pian kuin tasan vuosi iskun jälkeen, 11.9.2002 julkaistiin lyhytelokuvapaketti, joka sisälsi 11 eri maasta tulevaa lyhytelokuvaa. Elokuvat käsittelevät 11 eri ohjaajan silmin WTC-iskun herättämiä tuntemuksia ja ajatuksia siitä, miten iskut vaikuttivat ihmisiin ympäri maailmaa. Jokainen elokuva on yhden kuvan teos, joka on tasan 11 minuuttia ja 9 sekuntia pitkä. Elokuvia ovat ohjanneet esimerkiksi Alejandro González Iñárritu (Meksiko), Idrissa Ouédraogo (Burkina Faso), Sean Penn (USA), Shohei Imamura (Japani) ja Mira Nair (Intia).

3. Reign Over Me - ystävyyden voima

Vähemmän tunnettuja elokuvia sekä WTC-genressä että Adam Sandler -fanien keskuudessa on draama Reign Over me (2007). Se johtunee juuri näistä syistä: harva odottaisi näkevänsä Adam Sandlerin kaltaisen kreisikoomikon surullisena WTC-leskenä. Elokuvassa Sandlerin esittämä Charlie on menettänyt kaksoistornien romahduksessa sekä vaimonsa että kaksi tytärtään ja vuosien saatossa syrjäytynyt yksinäisyyteen ja suruun. Miehen vanha ystävä, Don Cheadlen esittämä menestynyt hammaslääkäri Alan saapuu apuun, ja Charlie alkaa hiljalleen taas saada elämästä otetta. Elokuva jäi vähälle huomiolle, mutta sai kohtalaisesti kiitosta erityisesti Sandlerin ja Cheadlen roolisuoritusten osalta.

4. Remember Me

Romanttisia elokuvia WTC:stä on tehty huomattavasti muita genrejä vähemmän, mutta Remember me (2010) korjaa tämän puutteen. Twilight-söpöliini Robert Pattinsonin tähdittämä ja tuottama elokuva kertoo nuoresta parista Tylerista ja Allysta, jotka rakastuvat New Yorkissa joskus 90-luvun lopussa. Rakkaustarina vihjailee katsojalle pitkin elokuvaa mitä aikakautta eletään ja antaa viitteitä tulevaan, mikä tarinan lopussa kliimaksina koittaakin. Elokuva sekoittaa kiinnostavasti tositapahtuman fiktiiviseen tarinaan, mutta jäi ilmestyessään muuten melko vähälle huomiolle keskinkertaisena rakkausdraamana.

5. Four Lions

Jos romantiikkaa ei terrorismin innoittamana ole juuri tehty, eipä ole komediaakaan. Brittiläinen Four Lions (2010) astuu rohkeasti tälle epäkorrektiuden rajamailla liikkuvalle maaperälle. Elokuva ei suoranaisesti WTC:tä käsittele, mutta on vahvasti sen innoittama. Härskin rohkeana koomikkona tunnetun Chris Morrisin esikoisohjaus kertoo neljästä englantilaisesta jihadistista, jotka suunnittelevat itsemurhaiskua, mutta ovat niin auttamattoman yksinkertaisia ääliöitä, ettei iskun toteuttamisesta meinaa tulla mitään. Kuivaa brittihuumoria tarjoilevaa satiiria on kehuttu rohkeudesta tarttua vakavaan ja mahdollisesti jopa vaaralliseen aiheeseen, terroristeilla kun tuskin on kykyä nauraa itselleen.

6. 9/11 False Flag

Jos fiktioelokuvat keskittyvät usein itse iskuihin tai niitä seuranneiden surujen kuvaamiseen, saman aiheen dokumenteissa tunnutaan usein painottuvan salaliittoteorioihin tai iskuja seuranneeseen kansalaisvalvontaan. Itsestäänselvästi tunnetuin salaliittoteoria-aiheinen dokumentti WTC:stä on Michael Mooren Fahrenheit 9/11 (2004) ja iskua seuranneesta kansalaisten salaisesta vakoilusta hätkähdyttävä Citizenfour (2014), mutta muitakin löytyy. Yksi kiehtova salaliittodokkari aiheesta on 9/11 False Flag (2008), joka on nähtävissä kokonaisuudessaan ilmaiseksi netissä. Dokumentti listaa erilaisia epäjohdonmukaisuuksia ja epäselviä yksityiskohtia iskujen ympärillä, jotka saattaisivat viitata sisäpiirin syyllisyyteen. Elokuva on yllättäen saksalainen, eli tarjoaa ainakin näennäisesti suht puolueetonta kantaa aiheeseen.

7. Zero Dark Thirty

Oma lukunsa ovat WTC-iskujen jälkeisiä tapahtumia kuvaavat elokuvat, joista muodostunee ajan mittaan oman lajityyppinsä. Parhaita näistä on Kathryn Bigelown Zero Dark Thirty (2012), joka sijoittuu aikaan 10 vuotta iskujen jälkeen. Elokuvassa Jessica Chastainin esittämä CIA-agentti Maya metsästää maanisesti iskut tunnustanutta al-Qaidan terroristijohtaja Osama Bin Ladenia. Kehuttu elokuva jäi aikoinaan harmittavan vähälle huomiolle palkintogaaloissa, minkä arveltiin johtuvan ainakin osittain siitä, että Bigelown edellinen sotadraama, Irakin sodan taisteluihin sijoittuva The Hurt Locker tyhjensi palkintopöydän Oscar-gaalassa vuonna 2008.

8. Äärimmäisen lujaa ja uskomattoman läheltä

Yksi kiinnostavimpia WTC:n raunioista nousseita tarinoita on Stephen Daldryn hankalasti nimetty Äärimmäisen lujaa ja uskomattoman läheltä (2011). Samannimiseen kirjaan perustuva draama kertoo 9-vuotiaasta Oskarista, jonka isä kuolee terroristi-iskussa. Erilaisia aarteenetsintöjä ja kaupunkisuunnistuksia isänsä kanssa harrastanut poika ei hyväksy isänsä kuolemaa, ja päättää etsiä New Yorkin kaupungista isän mahdollisesti jättämän salaisen vihjeen, joka selittäisi poismenon perimmäisiä syitä. Elokuva käsittelee koskettavasti lapsen näkökulmasta maailman tunnetuimman miljoonakaupungin ja sen asukkaiden muuttuneita kasvoja New Yorkin historian suurimman tragedian jälkeen. Elokuva sai osittain ristiriitaisen vastaanoton, mutta nappasi myös parhaan elokuvan ja parhaan miessivuosan Oscar-ehdokkuudet.

Niina Virtanen 09.09.2015 klo 23:35

Uusimmat artikkelit

Tervetuloa, Chucky 2.0!

Vuoden 1988 kauhujännäri Child's Play innoitti peräti kuusi jatko-osaa, jotka kehittivät ja laajensivat lastenlelusta tappajaksi muuttuvan riivatun nuken mytologiaa mitä oudoimmilla ja viihdyttävimmillä tavoilla.Uusi Child's Play lähtee liikkeelle siitä, miten riippuvuus esineistä voi lähteä käsistä ja luottamus moderniin teknologiaan muuttuu painajaiseksi.

Will Smith lupailee suuria

Tarjoaako Gemini Man jotain uutta ja ihmeellistä?

Fast & Furious: Hobbs & Shaw – Egot törmäävät

Uutta Fast & Furious -elokuvaa odotellessa voi ikävää lieventää leffasarjan spin-offilla.

Jouni Vikman

Nyt on helvetti irti! Hellboy tulee taas

Guillermo del Toron Hellboysta on kulunut jo 15 vuotta ja sen jatko-osastakin yli kymmenen. Niiden tuottajat näkivät ajan kypsäksi uudelle sovitukselle alkuperäisestä sarjakuvasta.

Captain Marvel on Marvel-elokuvien voimakkain hahmo

Captain Marvel käsittelee aikaisemmin näkemätöntä puolta Marvel-studion elokuvauniversumin historiasta ja esittelee uuden supersankarin.

Näytä lisää artikkeleita...