10-vuotias Reikäreuna lopettaa toistaiseksi

Pirkanmaan alueella, Oriveden kaupungin idyllisissä maalaismaisemissa vietettiin jo 10. vuotta peräkkäin vuosi vuodelta tunnetummaksi kasvanutta poikkitaiteellista, elokuvaan painottavaa Reikäreuna-elokuvafestivaalia.

Viisipäiväisen tapahtuman avajaisissa kuultiin kuitenkin surullisia uutisia, sillä festivaalin perustajat, ohjelmatuottaja Jani Ilomäki ja festivaalituottaja Tuomas Korolainen (kuvassa) kertoivat, että Reikäreuna jää ainakin toistaiseksi tauolle.

- Ensi vuonna festivaalia ei ole. Olimme todella nuoria kun festari on aloitettu, joten ensi vuoden pidämme taukoa ja mietimme tarkkaan mikä on festivaalin tulevaisuus. Me teemme myös muita töitä ja meillä on harrastuksia - välillä 21-tuntiset päivät ovat aika pitkiä, Ilomäki kertoi festivaaliyleisölle.

Ilomäki muistutti, että koko Reikäreunan historian ajan festivaali on pyörinyt vapaaehtoistyöllä, ja tänäkin vuonna lähes 100-henkinen talkooväki työskenteli ilmaiseksi. Festivaalin virallisessa päätöstiedotteessa Ilomäki kommentoi myös festivaalin kärsineen tila- ja rahoitusongelmista, mitkä ovat raskauttaneet festivaalin järjestämistä. Reikäreunan tarina ei kuitenkaan ole todennäköisesti kokonaan lopussa.

- Haluamme jatkaa joskus, jossain, mutta emme vielä tiedä missä ja miten, Ilomäki päätti puheensa.

Päävieras Pirjo Honkasalo puhui dokumentaristin vastuusta

Festivaalin päävieraana ja elokuvakilpailun tuomarina toimi tänä vuonna ohjaaja Pirjo Honkasalo, joka kertoi viihtyneensä tapahtumassa paremmin kuin monilla isoilla festivaaleilla.

- Tämä on festari mun makuun. Yleensä festivaalit paisuu ja paisuu, ja niistä katoaa sellainen elokuvaintous, jolloin tekijät ovat vaan ylimääräisiä ja kiusallisia, kun tapahtumista tulee pelkkiä kauppapaikkoja.

Pitkän uran tehnyt Honkasalo on elokuvafestivaalikonkari - ohjaaja on kiertänyt elokuva-alan festareita ympäri maailman jo yli 30 vuotta.

- Voi sanoa, että niihin tärkeimpiin on aika kypsynyt. Niihinkin kyllästyy. Tällainen valtavalla vapaaehtoistyövoimalla ja hyvällä huumorilla pyöritetty festari on hyvä, Honkasalo jatkaa.

Honkasalolta esitettiin festivaaleilla kolme elokuvaa, joista uusin elokuva Betoniyö oli festivaalin ylivoimaisesti suosituin näytös. Honkasalo piti myös master class -luennon, missä pohti esimerkiksi dokumentaristin etiikkaa ja vastuuta elokuvansa päähenkilöstä kuvausten aikana ja sen jälkeen.

Honkasalo kertoi Atman-dokumenttielokuvansa (1996) päähenkilöstä, kastittomasta ja köyhästä intialaisesta miehestä, joka oli kotikylässään täydellisesti yhteiskunnasta tippunut kerjäläinen. Kun elokuva voitti maailman suurimman dokumenttielokuvafestivaalin IDFA:n pääpalkinnon, Honkasalo halusi maksaa miehelle jonkinlaisen korvauksen, mutta pohti pitkään mikä olisi eettisesti oikea tapa ja summa. Lopulta ohjaaja päätyi maksamaan elokuvan päähenkilölle osan voittorahoista, mutta Intian mittapuulla summa oli niin merkittävä, että nosti miehen köyhyydestä kylän toiseksi rikkaimmaksi mieheksi. Kaksi vuotta myöhemmin Honkasalo kuuli että mies oli murhattu. Honkasalo muistutti, että vaikka ihmisten elämää ei voi ohjailla, kuvaamiaan henkilöitä ei voi koskaan unohtaa elokuvan jälkeen.

- Ei dokumenttielokuvassa ihmistä voi siihen jättää kun lopettaa kuvaamisen. Kuvatut ihmiset saattavat seurata elämässä mukana vuosia, ehkä ikuisestikin.

Persoonallinen ohjelma viihdytti

Reikäreuna on tunnettu elokuvafestivaalien joukossa poikkeuksellisen poikkitaiteellisesta ja persoonallisesta ohjelmastaan. Tänäkin vuonna tapahtumassa nähtiin elokuvanäytösten lisäksi useita taidenäyttelyitä, keikkoja, kirpputori ja erilaisia yllätysnumeroita, kuten näytös jossa näytettiin esitettiin filmiltä vanhoja matkailuvideoita Krimin alueelta. Filmiprojektori oli yhdistetty kuntopyöriin, joten elokuvia pystyi katsomaan vain pyöriä polkemalla. Myös Reikäreunan tunnusmerkki kylpytynnyrikino ja -karaoke sekä suositut livesäestetyt näytökset olivat mukana. Vuoden 1922 mykkäelokuva Anna-Liisa sai säestyksen eteeriseltä Lau Naulta ja vanhoja Chaplinin lyhytelokuvia elävöitettiin Nintendo-henkisellä konemusiikilla, jonka sävellyksestä vastasivat artistit Libla ja Utopianisti.

Yksi festivaaleja viettämään saapunut vieras oli ohjaaja Anssi Mänttäri, joka on aiemmin ollut Reikäreunassa tuomarina, mutta tänä vuonna vain vapaa-ajan merkeissä. Mies oli aikoinaan perustamassa Kaurismäen veljesten kanssa Sodankylän elokuvajuhlia, missä on edelleen festarin vakiokasvoja. Mänttäri kertoi viihtyvänsä hyvin myös Reikäreunassa.

- Nämä ovat mukavat, kotikutoiset festivaalit, täällä on kiva käydä. Kiva mennä festareille niin ettei ole mitään velvollisuuksia, voi vaan katsoa elokuvia ja juoda kaljaa, Mänttäri kertoi.

Reikäreunan taukopäätöksestä Mänttäri oli harmissaan.

- Ymmärrän kyllä jos kymmenen vuotta on järjestänyt, että on väsynyt. Mutta sääli jos tämä loppuu, elokuvakasvatuksen ja elokuvan leviämisen kannalta tällaiset pienetkin festivaalit ovat helvetin tärkeitä.

Voittajaelokuva pohtii sosiaalisen median synnyttämää yhteisön vastuuta

Reikäreunan elokuvakilpailun tuomaristo koostuu tyypillisesti yhdestä elokuva-alan vaikuttajasta, yhdestä pitkän linjan taiteilijasta sekä satunnaisvieraasta, joka on joku festivaalin valitsema, täysin toiselta alalta tuleva henkilö. Tänä vuonna tuomaristossa oli Honkasalon lisäksi kuvataiteilija Samuli Heimonen sekä satunnaisvieraana kassaneiti Ronja Roth. Reikäreuna kertoi päättäneensä jo vuosia sitten, että Rothia pyydetään 10. festivaalin satunnaisvieraaksi, sillä suureksi Chaplin-faniksi tunnustautuva nainen on käynyt Reikäreunassa uskollisesti tapahtuman ensimmäisestä vuodesta lähtien.

Tuomaristo valitsi yksimielisesti elokuvakilpailun voittajaksi Juho Fossin fiktiota ja dokumenttia yhdistävän lyhytelokuvan 1,048. Elokuva kuvittaa fiktion keinoin todellisia Facebook-statuksia ja tekstiviestejä traagisista ja synkistä tilanteista. Tuomaristo kehui elokuvaa sen omalaatuisesta kerrontatyylistä ja elokuvan tapaa ottaa vahvasti kantaa sosiaalisen median myötä syntyneeseen yhteisön vastuuseen.



Kuva elokuvasta 1,048

Niina Virtanen 11.09.2014 klo 14:02

Uusimmat artikkelit

Tervetuloa, Chucky 2.0!

Vuoden 1988 kauhujännäri Child's Play innoitti peräti kuusi jatko-osaa, jotka kehittivät ja laajensivat lastenlelusta tappajaksi muuttuvan riivatun nuken mytologiaa mitä oudoimmilla ja viihdyttävimmillä tavoilla.Uusi Child's Play lähtee liikkeelle siitä, miten riippuvuus esineistä voi lähteä käsistä ja luottamus moderniin teknologiaan muuttuu painajaiseksi.

Jouni Vikman

Will Smith lupailee suuria

Tarjoaako Gemini Man jotain uutta ja ihmeellistä?

Jouni Vikman

Fast & Furious: Hobbs & Shaw – Egot törmäävät

Uutta Fast & Furious -elokuvaa odotellessa voi ikävää lieventää leffasarjan spin-offilla.

Jouni Vikman

Nyt on helvetti irti! Hellboy tulee taas

Guillermo del Toron Hellboysta on kulunut jo 15 vuotta ja sen jatko-osastakin yli kymmenen. Niiden tuottajat näkivät ajan kypsäksi uudelle sovitukselle alkuperäisestä sarjakuvasta.

Jouni Vikman

Captain Marvel on Marvel-elokuvien voimakkain hahmo

Captain Marvel käsittelee aikaisemmin näkemätöntä puolta Marvel-studion elokuvauniversumin historiasta ja esittelee uuden supersankarin.

Jouni Vikman

Näytä lisää artikkeleita...