Philip Seymour Hoffman 1967–2014

Sunnuntain 2. helmikuuta oli tarkoitus olla suuri juhlapäivä; Amerikassa vietettiin maan suurinta urheilupäivää, Super Bowl -sunnuntaita amerikkalaisen jalkapallon parissa, kotimaassa juhlittiin elokuva-alaa Jussi-gaalassa. Super Bowlin pelikaupungista New Yorkista kantautuva suru-uutinen kuitenkin järkytti juhlijoita ympäri maailman: arvostettu näyttelijä Philip Seymour Hoffman oli löydetty kuolleena kotoaan vasta 46-vuotiaana. Ilmeisesti huumeiden yliannostukseen kuollut Hoffman jää elokuvahistoriaan yhtenä poikkeuksellisista lahjakkuuksista, suurena ja tinkimättömänä taiteilijana, joka teki kerta toisensa jälkeen mestarillisia roolisuorituksia niin valkokankaalla kuin teatterissakin.

Hoffman oli työssään äärimmäisen lahjakas; miehen parhaista roolisuorituksista voisi käydä pitkän mutta hedelmättömän väittelyn, koska jokainen mielipide olisi oikea. Hoffman edusti Hollywoodissa voimakkaasti omaa kastiaan; resuisen oloinen, hieman ylipainoinen ja valokeilan ulkopuolella viihtyvä näyttelijä teki useita taiteellisesti hyvin kunnianhimoisia ja omalaatuisia rooleja, joihin ei moni kollega olisi pystynyt. Claire Dederer kirjoittikin Salon-verkkolehdessä, että toisin kuin moni muu maailmankuulu miesnäyttelijä, Hoffman ei koskaan näytellyt sitä roolia, johon katsoja haluaisi samastua. Päinvastoin, Hoffmanin roolit olivat aina niitä hahmoja, joiden yläpuolelle katsoja pystyi asettamaan itsensä ajattelemalla, että ainakaan en ole tuo tyyppi. Hollywoodin kaltaisessa pinnallisessa kiiltokuvatodellisuudessa se jos joku on merkittävää, että tekee kerta toisensa jälkeen epämiellyttäviä, ahdistavia ja manipuloivia luuserirooleja, mutta saa poikkeuksetta osakseen ylistystä, kiitosta, kehuja ja palkintoehdokkuuksia.

Teatterin kautta valkokankaalle ja takaisin lavalle

Hoffman eli koko elämänsä New Yorkin osavaltiossa, lapsuuden ja nuoruuden pienessä Fairportin kaupungissa ja vanhempana New Yorkissa. Nuoruudessaan atleettinen Hoffman painotti kouluaikana baseballiin ja painiin, mutta joutui lopettamaan urheilemisen niskavamman vuoksi, jonka jälkeen alkoi harrastamaan näyttelemistä. Hoffman on kertonut, että päätyi aikoinaan näyttelemään täysin vahingossa:

- Törmäsin kadulla yhteen tyttöön, keneen olin todella ihastunut. Hän kertoi olevansa matkalla koulunäytelmän koe-esiintymiseen. Lähdin seuraamaan tyttöä ja päätin, että minäkin menen koe-esiintymään. Sen näytelmän kautta sain olla tytön kanssa joka päivä. Ja yhtäkkiä tajusin, ettei kysymys ollutkaan enää ihastuksesta. Oivalsin, että minä teen nyt teatteria. Olen näyttelijä, Hoffman kertoi 60 Minutes -ohjelmalle vuonna 2006.

Vaikka teatteri tulikin Hoffmanin elämään vahingossa, kohtalolla oli asian kanssa varmasti tekemistä. Pian harrastuksensa aloittamisen jälkeen 17-vuotiaana Hoffman valittiin nuorten teatterikoululeirille, missä hän tutustui ohjaaja Bennett Milleriin ja käsikirjoittaja-näyttelijä Dan Futtermaniin. Kolmikosta tuli läheiset ystävät ja reilut 20 vuotta myöhemmin he tekivät yhdessä Capote-elokuvan, mistä Hoffman voitti uransa ainoan Oscarin parhaasta miespääosasta.

Teatteri oli vahva osa Hoffmanin elämää koko hänen uransa ajan, ja kymmenien elokuvien ohessa hän teki useita merkittäviä rooleja niin näyttelijänä kuin ohjaajana Broadwaylla ja pienemmissä teattereissa New Yorkissa. Hoffman ansaitsi teatteriuraltaan kolme Tony-ehdokkuutta parhaista näyttelijäsuorituksista sekä kaksi Drama Desk Award -ehdokkuutta parhaasta ohjauksesta ja yhden parhaasta miessivuosasta. New York Timesin teatterikriitiikko Ben Brantley kommentoi vuonna 2012 Hoffmanin tähdittämän Death of a Salesman -näytelmän jälkeen, että mies on kiistatta yksi koko sukupolvensa parhaita näyttelijöitä.

Näytteleminen kuin palapelin rakentamista

Hoffman tunnettiin hyvin voimakkaasti rooliinsa uppoavana ja syvällisenä näyttelijänä, joka suhtautui näyttelemiseen kuin huumeeseen.
- Jos joku voi katsoa jotain mitä minä mitä luon, ja uskoa sen olevan totta vaikkei se sitä ole, olen tehnyt työni hyvin. Ja se tunne on kuin huumetta. Kaikki teatterin ja elokuvan ystävät tietävät sen ja haluavat saada sitä lisää. Samalta se tuntuu myös niille, ketkä teatteria tai elokuvaa tekevät, Hoffman kertoi 60 Minutesille.

Näyttelemiseen Hoffman suhtautui kuin palapelin palojen löytämiseen ja yhteen sovittamiseen.
- Joskus nuorempana yksi näyttelijä sanoi minulle, ettei näytteleminen ole mitään palapelin rakentamista. Ajattelin heti että hän on varmaan todella huono näyttelijä, koska sitähän se juuri on. Aloitat rakentamaan hahmoa, kokeilet erilaisia paloja, erehdyt ja jatkat samaa uudestaan ja uudestaan. Hahmoon pitää sitoutua. Ja se on vaikeaa, koska ensin pitää löytää se, mihin ylipäätään sitoutuu.

Palapelin palojen osuessa kohdalleen, Philip Seymour Hoffman onnistui luomaan jotain äärimmäisen merkittävää. Melkein julkkis -elokuvan ohjaaja ja käsikirjoittaja Cameron Crowe on kertonut Hoffmanin tuoneen esittämäänsä Lester Bangsiin jotain sellaista, mitä vain harva oli oikeasti eläneessä Bangsissa päässyt näkemään.

- Kun kuvaamamme kohtaus oli ohi, ymmärsin että Hoffman oli tehnyt taikatempun. Hän oli hypännyt pois vuorosanoista ja käsikirjoituksesta ja lähtenyt metstämään sitä oikeaa Lester Bangsia, jota harva edes pääsi tapaamaan. Yhtäkkiä kohtaus oli valmis. Minä ja työryhmä olemme ikuisesti kiitollisia, että pääsimme näkemään sellaisen nerokkaan suorituksen henkilökohtaisesti.

Hollywood heräilee huumeongelmiin

Hoffmanin traaginen poismeno heittää surullisen varjon miehen muiston ylle, sillä suurelle yleisölle Hoffmanin huumeongelma tuli yllätyksenä. Vaikka mies kertoi avoimesti kärsineensä vakavasta päihderiippuvuudesta nuoruudessaan 1980-luvulla ja uudestaan yli 20 vuotta myöhemmin, mistä kävi vieroituksessa vuonna 2012, työssään hänet tunnettiin luotettavana, syvällisenä ja älykkäänä taiteilijana - ei kuvauspaikkojen sekoilijana tai bilettäjänä. Hoffmanin kohtalo osoittaa, että riippuvuus on monelle valitettavan parantumaton sairaus, joka saattaa viedä mukanaan useiden selvien vuosien jälkeenkin.

Jos jonkinlaista hopeareunusta järkyttävästä suru-uutisesta voi etsiä, ainakin tragedia on herättänyt useita Hollywood-tähtiä nostamaan pöydälle huumeongelmien kohtaamisen. Näyttelijä Richard Lewis ja koomikko-näyttelijä Russell Brand toivoivat Twitter-osanotoissaan, että vastaavien ongelmien kanssa taistelevat ihmiset heräisivät hankkimaan apua ennen kuin pahin tapahtuu.

Täydellisistä naisista tuttu 27-vuotias Shawn Pyfrom teki jotain henkilökohtaisempaa, ja kirjoitti omaan blogiinsa välittömästi Hoffmanin kuoleman jälkeen syvän avautumisen, jossa myöntää kamppailevansa vakavan huumeongelman kanssa. Pyfromin ei ollut tarkoitus tulla addiktionsa kanssa julkisuuteen, mutta Hoffmanin kuolemasta järkyttynyt nuori mies päätti, että hän ei halua enää koskaan salailla ongelmaansa, ja toivoo ettei kukaan muukaan salaile vaan hakee välittömästi apua.

Siinä missä Philip Seymour Hoffman tulee kanonisoitumaan elokuvahistoriaan yhtenä aikakautensa suurimmista näyttelijöistä, voi olla että kuolemallaankin mies onnistuu vielä muuttamaan maailmaa. Ainakin yksi päihderiippuvainen näyttelijä on Hoffmanin kohtalon jälkeen jo myöntänyt ongelmansa - toivotaan ettei rohkean avauksen tehnyt Pyfrom jää viimeiseksi.

Niina Virtanen 06.02.2014 klo 16:38

Uusimmat artikkelit

Tervetuloa, Chucky 2.0!

Vuoden 1988 kauhujännäri Child's Play innoitti peräti kuusi jatko-osaa, jotka kehittivät ja laajensivat lastenlelusta tappajaksi muuttuvan riivatun nuken mytologiaa mitä oudoimmilla ja viihdyttävimmillä tavoilla.Uusi Child's Play lähtee liikkeelle siitä, miten riippuvuus esineistä voi lähteä käsistä ja luottamus moderniin teknologiaan muuttuu painajaiseksi.

Will Smith lupailee suuria

Tarjoaako Gemini Man jotain uutta ja ihmeellistä?

Fast & Furious: Hobbs & Shaw – Egot törmäävät

Uutta Fast & Furious -elokuvaa odotellessa voi ikävää lieventää leffasarjan spin-offilla.

Jouni Vikman

Nyt on helvetti irti! Hellboy tulee taas

Guillermo del Toron Hellboysta on kulunut jo 15 vuotta ja sen jatko-osastakin yli kymmenen. Niiden tuottajat näkivät ajan kypsäksi uudelle sovitukselle alkuperäisestä sarjakuvasta.

Captain Marvel on Marvel-elokuvien voimakkain hahmo

Captain Marvel käsittelee aikaisemmin näkemätöntä puolta Marvel-studion elokuvauniversumin historiasta ja esittelee uuden supersankarin.

Näytä lisää artikkeleita...