Roger Ebert 1942-2013

1967. Roger Ebert aloittaa elokuvakriitikkona Chicago Sun-Timesissa. Hän edustaa elokuvayleisön nuorta polvea ja asettuu puolustamaan muun muassa kiistanalaista Bonnie & Clyde -elokuvaa, jolle antaa täydet pisteet. "Menetin uskoni Oscar-palkintoihin jo ensimmäisenä vuotenani kriitikkona - vuonna, jona Bonnie & Clyde ei voittanut."

Russ Meyer Ebertin kanssa.

Nuori Ebert oli myös kiinnostunut urasta elokuvantekijänä. Hän tehtaili käsikirjoituksia, joista muutama päätyikin b-elokuvalegenda Russ Meyerin käsissä valkokankaalle. Paria vuotta myöhemmin Ebert kirjoittaa kollegastaan ylistävän artikkelin: "Meyer on seksploitaatiogenren ainoa luova ohjaaja, [...] ehkä viimeinen suuri tuntematon amerikkalaisohjaaja. Hänen elokuvansa ovat tyylilajinsa (jota luonnehditaan tuttavallisesti "nakuleffaksi") ja budjettinsa rajoittamia, mutta niitä hallitsee jatkuva taiteellinen visio. Ne ovat tahdikkaita, hyvin näyteltyjä, ilolla ja intohimolla ohjattuja, ja täyttävät lupauksensa."

1971. Sun-Timesin viihteellisen vilpittömät tekstit ovat alkaneet kerätä tunnustusta ja alati laajempaa yleisöä. Time-lehti on luonnehtinut Ebertiä yhteisön kulttuurivaraksi. Arvioissaan Ebert jättää Ken Russellin Devilsin kokonaan tähdittä, mutta kehuu vuolaasti Jalia ja suklaatehdasta:

"Yhdeksän kymmenestä lastenelokuvasta on tyhmiä, älyttömiä ja ylenkatsovat yleisöään, ja siksi lapset vihaavat niitä. Riittääkö vanhemmille tosiaan se, että lastenelokuvissa ei ole mitään pahaa? Eikö niissä tulisi olla myös jotain hyvää - eloa, fantasiaa, kekseliäisyyttä, jotain joka ruokkisi mielikuvitusta? Jos elokuva ei anna lapsille mitään hyvää, miksi näyttää se heille? Vain, jotta lauantai-iltapäivä menisi nopeammin? Mielestäni se on salakavalaa lapsen mielen halventamista. Kaikki tämä on johdantoa yksinkertaiseen toteamukseen: Jali ja suklaatehdas on luultavasti lajinsa paras elokuva sitten Ihmemaa Ozin."

1975. Ebertistä tulee maailman ensimmäinen Pulitzer-palkittu elokuvakriitikko. Samana vuonna hänet pestataan Sneak Previews -ohjelmaan. Muutamaa vuotta myöhemmin sarja siirtyy PBS:lle ja Ebert saa aisaparikseen Gene Siskelin. Kaksikon terävät, intohimoiset väittelyt tekevät sarjasta nopeasti hitin.

1986. Siskel & Ebert & the Movies siirtyy Buena Vistalle, missä kaksikko lanseeraa sittemmin laajalti levinneen "peukut pystyyn"-arvosteluasteikon. Vuosikymmeniä myöhemmin elitistikriitikko Armond White syyllistää Ebertiä elokuvakritiikin tuhoamisesta viitaten pintapuoliseen peukuttamiseen, missä rakentavalle analyysille ei ole tilaa. Toisaalta Siskel ja Ebert pohtivat ohjelmassaan usein, mitä nykypäivän menestyselokuvat epäsuorasti kertovat ajastamme. Top Gunia Ebert ruotii näin:

"Tässä elokuvassa on kaksi puolta: se tietää täsmälleen mitä tehdä erikoistehosteilla, mutta sillä ei ole aavistustakaan siitä, miten kaksi rakastunutta ihmistä voisivat käyttäytyä, puhua ja ajatella. Top Gunin kaltaisia elokuvia on hankala arvioida, koska niiden hyvät puolet ovat niin hyviä ja huonot niin säälimättömän huonoja. Ilmataistelut ovat ehdottomasti parasta sitten Clint Eastwoodin jännittävien ilmakohtausten Firefoxissa. Mutta varokaa niitä kohtauksia, joissa ihmiset puhuvat toisilleen."

1993. Asianajaja Chaz Hammel-Smith ja Ebert menevät naimisiin. Seuraavana vuonna Kieslowskin Kolme väriä: Punainen saa kriitikolta täydet pisteet:

"Muodostamme yhteyden joihinkin ihmisiin ja toisia emme koskaan tapaa, mutta yhtä helposti tilanteet olisivat voineet mennä toisin. Kun katsomme elämää taaksepäin, kuvailemme sen tapahtumia ikään kuin kaikki olisi suunniteltu. Elämän sattumanvaraisuuden täydellinen ymmärtäminen - kuinka epätodennäköinen joka ikinen tapahtuma todella on - saisi ihmisen nöyräksi. [...] Tällaisen elokuvan katsominen saa ihmisen voimakkaasti tuntemaan olevansa elossa, ja jälkikäteen haluamaan syvästi ja kipeästi keskustella, lähellä olevan ihmisen kanssa. Kuka se sitten sattuukaan olemaan."

1998. Gus van Santin uusintaversio Psykosta julkaistaan. "Katsoessani tätä uutta versiota muistin tarinan lapsinerosta, joka kutsuttiin soittamaan kuuluisalle pianistille. Lapsi kiipesi pianojakkaralle ja soitti Chopinia hurjalla nopeudella ja tarkkuudella. Mestari taputti häntä olalle ja totesi: "Osut nuotteihin. Ehkä jonakin päivänä kykenet myös soittamaan musiikin."

1999. Syöpä vie Gene Siskelin. "At the Movies" pyörittää Ebertin aisaparina lukuisia vierailevia arvostelijoita, kunnes vakiinnuttaa pestin toiselle Sun-Times -kriitikko Richard Roeperille. Monet kokevat ohjelman menettäneen terävimmän kärkensä Siskelin vastavoiman myötä, mutta ohjelma pysyy edelleen suosittuna ja näkyy parhaimmillaan yli kahdellasadalla kanavalla.

2002. Ebertillä todetaan kilpirauhassyöpä, jonka hän kuitenkin selättää ja palaa ripeästi töihin, puolustamaan Vin Dieseliä: "Onko xXx uhka Bondin brändille? Ennemminkin kunnianosoitus. En haluaisi James Bondista karskia ja lihaksikasta; pidän hänen sulavuudestaan. Mutta pidän myös Xanderista, etenkin koska hän on opiskellut Bondinsa varsin tarkkaan."

2003. Vincent Gallo loukkaantuu Ebertin negatiivisesta Brown Bunny-arviosta Cannesissa ja haukkuu tätä lihavaksi. Ebert vastaa: "On totta, että olen lihava. Mutta vielä minä laihdutan, kun taas Vincent Gallo tulee aina olemaan mies, joka ohjasi Brown Bunnyn."

2006. Ebert joutuu leuassa uusiutuneen syövän vuoksi jättämään television. Hän menettää kriittisen leikkauksen vuoksi puhe- ja syömiskykynsä, joutuu ottamaan proteesileuan ja ravitsemaan itseään loppuelämänsä letkun kautta. Hän palaa silti kirjoittamaan vielä samana vuonna.

2008. "Nyt tai ei koskaan on elokuva kahdesta äijänkäppänästä jotka eivät muistuta todellisia ihmisiä, sairastamassa syöpää joka ei muistuta todellista syöpää, lähtemässä seikkailuihin jotka eivät ole mahdollisia. Kehotan kiireesti sairaaloita: älkää ottako tätä DVD:tä potilaille tarjottaviin valikoimiinne; siitä voi seurata televisiota päin lentävien alusastioiden myrsky."

2011. Ebert nostaa jo aiemmin suosimansa Kaurismäen kuuluisuutta entisestään, kun hän valitsee Tulitikkutehtaan tytön kaikkien aikojen parhaimpien elokuvien listalleen.

"En koskaan ole ajatellut, että Kaurismäki vihaisi hahmojaan; itse asiassa uskon, että hän rakastaa heitä, ja kokee, että he ansaitsevat tulla nähdyiksi hänen elokuvissaan, koska he ovat näkymättömiä muille ohjaajille. Kaurismäki kulkee tietoisesti niitä kaavoja ja odotuksia vastaan, joita opimme muiden elokuvista. Hän ei pyri viihdyttämään, ja juuri siksi hän on niin viihdyttävä. Hän haluaa vain mielenkiintomme. Hän tahtoo meidän pohtivan, miksi hän valitsee näitä sopeutumattomia, yksinäisiä ja ulkopuolisia hahmoja elokuviinsa, ja minkä vuoksi nämä hahmot kestävät elämäänsä."

2013. Syöpä uusiutuu kolmannen ja viimeisen kerran. Ebert kirjoittaa ahkerasti viimeiseen saakka. Hänen viimeinen arvionsa on Malickin Suomessa vielä näkemättömästä To the Wonderista. Vain joitakin arvioita aiemmin hän kirjoitti Haneken elokuvasta Rakkaus:

"Nyt on nyt. Olemme täynnä optimismia ja odotuksia. Miksi haluaisimme nähdä tällaisen elokuvan, olipa se sitten kuinka taidokkaasti hyvänsä tehty? Ehkä siksi, koska Rakkauden kaltaisella elokuvalla on meille opetus, jonka vain elokuva voi opettaa: elokuva, jolla on huoleton kyky matkustaa halki ajan ja elämän, ja kertoa meille, mitä merkitsee olla osa ihmiskunnan ikuista yleisöä."

Ebertin jättimäinen perintö on luettavissa arvio arviolta osoitteesta www.rogerebert.com.
Kirjoittaja kiittää Salla Lehtikangasta käännösavusta.

Jussi Sandhu 11.04.2013 klo 17:07

Uusimmat artikkelit

Gerard Butler on jokasään mies: Geostorm on ison budjetin katastrofiseikkailu

Vielä 2000-luvun alussa Gerard Butler oli ainakin huhuissa mukana Pierce Brosnanin seuraajaksi James Bondina.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Warner Bros.

Stephen King -filmatisointi Se kertoo vain puolet tarinasta

Moni muistelee lämmöllä Stephen Kingin Se-kirjaan perustuvaa kaksiosaista tv-elokuvaa vuodelta 1990.

Jouni Vikman

Musta torni edellytti Idris Elbalta uutta lähestymistapaa

Musta torni perustuu tarinaniskijä Stephen Kingin eeppiseen kirjasarjaan.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Disney Finland

Sotaa apinoita vastaan

Ihmisten ja apinoiden väliset ongelmat kärjistyvät sodaksi, jossa ei ole sijaa perinteisille sankareille ja roistoille.

Milla Olkkonen

Wonder Womanin ohjaaja ei ottanut paineita

Studiopomot ovat olleet hieman huolissaan, kun supersankarileffan päähenkilö onkin nainen.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Warner Bros.

Näytä lisää artikkeleita...