Naiset kameran takana elokuva-alalla

Elokuva-ala on monella tapaa moderni ja avarakatseinen ammattikenttä, mutta valitettavan usein tunnettu vahvasti miesten alana. Siitä huolimatta myös naiset ovat kiinnostuneet elokuvasta jo alan varhaisissa vaiheissa. Ensimmäisenä virallisena naisohjaajana pidetään amerikkalaista Dorothy Arzneria. Arzner pääsi töihin Paramount Picturesille vuonna 1922, missä päätyi pikakirjoittamisen, käsikirjoittamisen ja leikkaamisen kautta ohjaamiseen ja ohjasi ensimmäisen elokuvansa, Fashions for Women, vuonna 1927. Täysin ongelmaton ei ollut Arznerinkaan uran alku. Nainen uhkasi siirtyä Columbia Studioille ellei saa ohjaajan pestiä Paramountilta, jolloin alkuun ajatusta vastustellut studio taipui myöntämään Arzenerille ohjaustyön.



Ensimmäinen Oscar-ehdokkuus parhaasta ohjauksesta myönnettiin naiselle lähes 50 vuotta myöhemmin vuonna 1976, kun italialainen Lina Wertmüller sai ehdokkuuden elokuvastaan Seven Beauties. Siksi onkin äärimmäisen vaikea uskoa, että ensimmäinen Oscar-palkinto parhaasta ohjauksesta kuitenkin myönnettiin naiselle vasta neljä vuotta sitten.



Hollywoodissa kameran takana naisia alle viidesosa 



San Diegon osavaltion yliopiston tohtori Martha M. Lauzen on tutkinut naisten asemaa luovissa ammateissa elokuva-alalla useamman vuoden ajan Celluloid Ceiling -tutkimuksessa. Tutkimuksen viimeisimpiin lukuihin vuodelta 2012 on laskettu 250 viime vuoden taloudellisesti tuottaneinta amerikkalaista elokuvaa ja vajaa 3000 alan ammattilaista. Tarkemmin eriteltynä tutkimuksessa on huomioitu ohjaajan, tuottajan, vastaavan tuottajan, käsikirjoittajan, kuvaajan ja leikkaajan työnkuvat. Luvut kertovat, että näistä tekijöistä vain 18 % on naisia. 38 prosenttia elokuvista työllisti taiteellisiin vastuutehtäviin 0-1 naista, 28 prosenttia 3-5 naista ja 10 prosenttia 6-9 naista. Puhutaan siis todellakin surullisen pienistä luvuista. (Lähde: Martha M. Lauzen, Ph.D.:The Celluloid Ceiling: Behind-the-Scenes Employment of Women on the Top 250 Films of 2012).



Surullista on myös se, että naisen euro on miehen euroa pienempi myös elokuva-alalla. Ensimmäisen taloudellisesti erittäin menestyneen Twilight-elokuvan ohjannut Catherine Hardwicke on kertonut järkyttyneensä siitä, että Twilightin jälkeen hänen ei ole ollut mahdollista saada samanlaista ohjaajanpalkkiota kuin Twilight - Houkutus -elokuvasta. Siitäkään huolimatta, että Hardwicken Twilightia seuranneen ohjauksen, Red Riding Hood - Punahilkka -elokuvan budjetti oli Twilightia suurempi. Tyypillisesti kun miesohjaaja saavuttaa urallaan tietyn palkkiotason, hän pysyy siinä. Hardwickeä ei myöskään pyydetty ohjaamaan menestyneestä ensimmäisestä osasta huolimatta mitään Twilight-saagan jatko-osia. Samanlaisen kohtalon koki Bridget Jones - elämäni sinkkuna ohjannut Sharon Maguire. Menestynyt elokuva tuotti lähes 300 miljoonaa dollaria, mutta Maguirea ei pyydetty ohjaamaan elokuvan jatko-osaa, eikä hän ole päässyt tekemään muita merkittäviä tuotantoja Bridget Jonesin jälkeen.



Mistä naisohjaajien elokuvien vähyys sitten johtuu? The Kids Are All Right -elokuvan ohjaaja-käsikirjoittaja Lisa Cholodenko kommentoi The Guardianille, että pohjimmiltaan tässäkin on kyse rahasta. Studiot haluavat rahoittaa elokuvia jotka tuovat katsojia teatteriin ja rahaa kassaan. Selkeästi eniten voittoa jo vuosien ajan studioille ovat tuottaneet toiminta-, supersankari- ja trillerielokuvat, joista tyypillisesti ensisijaisesti miesohjaajat ovat kiinnostuneet. Cholodenkon mukaan naisohjaajat ovat useimmiten innostuneempia henkilöhahmojen tutkimisesta ja psykologiasta. Valitettava fakta on se, että vaikka ihmissuhteita käsittelevät elokuvat olisivat kuinka laadukkaita hyvänsä, ne eivät pääse lähellekään samoja katsojamääriä kuin menestyneimmät Hollywood-hitit. Cholodenkon The Kids Are All Right sai vuonna 2011 Oscar-ehdokkuuksia ja kriitikkojen ylistystä, mutta tienasi lippuluukulla vain 35 miljoonaa dollaria. Viime vuosien menestynein sarjakuvaan perustuva supersankarielokuva The Avengers sen sijaan tienasi lippuluukulla käsittämättömät 1,5 miljardia dollaria.



Arvostusta toiminnalla ja komedialla



Yksi Oscar-gaalan merkkipaalu koettiin neljä vuotta sitten vuonna 2009 kun Kathryn Bigelow voitti ensimmäisenä naisena parhaan ohjaajan ja parhaan elokuvan Oscarin elokuvallaan The Hurt Locker. Bigelow on poikkeuksellinen naisohjaaja siinä mielessä, että hän on ohjannut paljon nimenomaan tyypillisesti miesten aiheina pidettyjä genrejä: sotaelokuvia, toimintaa ja trillereita. Vastavuoroisesti on mielenkiintoista, että Hollywoodissa on viime vuosina nähty myös arvostettujen ja monessa vaikuttavien naiskoomikkojen nousu alalle. Esimerkiksi Saturday Night Livesta nousseet Tina Fey ja Kristen Wiig ovat luoneet, käsikirjoittaneet ja tuottaneet kansainvälisesti tunnettuja menestyskomedioita ja myös näytelleet niissä itse. Vaikuttaisi siis siltä, että jos toisaalta niin sanotut miesten genret hallitseva nainen ansaitsee alalla arvostusta, kolikon kääntöpuolella kekseliäs huumori ja itsevarmuus nauraa itselleen ovat erittäin vaikuttavia tekijöitä vakavastiotettavuuden saavuttamisessa.



Yhtenä käänteentekijänä elokuva-alan naisten keskuudessa on pidettävä leikkaaja Thelma Schoonmakeria, joka on voittanut parhaan leikkauksen Oscarin kolme kertaa elokuvista Kuin Raivo Härkä vuonna 1980, Lentäjä vuonna 2004 ja The Departed vuonna 2006. 60-luvulla uransa aloittanut Schoonmaker sai Oscar-ehdokkuuden myös viime vuonna viimeisimmästä leikkaustyöstään Hugo-elokuvassa, 72-vuotiaana. 

Naiskuvaaja ei ole koskaan ollut ehdolla parhaan kuvauksen Oscarista. Vaikka on totta että heitä on vähän, ehdokkaita olisi ollut tarjolla naiskuvaajienkin parista. Esimerkiksi The Wrestler - painija -elokuvan kuvaajalle Maryse Albertille ja Tahraton Mieli -elokuvan kuvaaja Ellen Kurasille povattiin aikoinaan ehdokkuutta, joita ei kuitenkaan lopulta tullut.



Ihmisten elokuvia ihmisille



Vaikkei supersankarielokuvia Suomessa tehdä, tilanne ei ole merkittävästi parempi kotimaassakaan. Ohjaaja Saara Cantell kritisoi marraskuussa 2012 sitä, että naisohjaaja tituleerataan aina nimenomaan naisena, ja jos elokuvan päähahmot ovat naisia, kyseessä on aina naisen tarina naiseudesta, sen sijaan että se olisi vaikka ihmisten tarina elämästä. Suomen Oscareissa, Jusseissa näkyy pitkälti sama tilanne kuin jenkkiserkkugaalassa. Leikkaus-Jussi on jaettu 21 kertaa, joista kolme kertaa naiselle, viimeksi tänä vuonna Riitta Poikselälle Kovasikajuttu-dokumentista. Kuvaus-Jussia nainen ei ole koskaan voittanut.

Viimeisimmässä Jussi-gaalassa tehtiin historiaa, kun Maarit Lalli voitti esikoispitkällä Kohta 18 -elokuvallaan parhaan ohjauksen ja parhaan elokuvan Jussit. Täysin ensimmäinen Jussi-palkittu naisohjaaja Lalli ei ole, sillä Pirjo Honkasalolle myönnettiin ohjaus-Jussi Tulipää-elokuvasta vuonna 1980. Elokuvassa oli kuitenkin kaksi ohjaajaa, eli Honkasalo jakoi palkintonsa elokuvan toisen ohjaajan Pekka Lehdon kanssa.



Mikä on ehkä kuitenkin Kohta 18 -elokuvan Jussejakin hienompaa, on voittojen käsittely mediassa. Gaalan jälkeen ei juurikaan korostettu Lallin sukupuolta, hämmästelty naisohjaajan voittamista tai keskusteltu naisten elokuvista yleensä. Kyseistä elokuvaa ei millään mittapuulla saakkaan muotoiltua naisten tekemäksi naisten elokuvaksi naiseudesta. Kohta 18 on lahjakkaan ohjaajan ensimmäinen pitkä elokuva, pienellä budjetilla tehty nuorten miesten kasvutarina - ihmisten tekemä elokuva ihmisistä ihmisille.

Niina Virtanen 05.03.2013 klo 21:56

Uusimmat artikkelit

Tervetuloa, Chucky 2.0!

Vuoden 1988 kauhujännäri Child's Play innoitti peräti kuusi jatko-osaa, jotka kehittivät ja laajensivat lastenlelusta tappajaksi muuttuvan riivatun nuken mytologiaa mitä oudoimmilla ja viihdyttävimmillä tavoilla.Uusi Child's Play lähtee liikkeelle siitä, miten riippuvuus esineistä voi lähteä käsistä ja luottamus moderniin teknologiaan muuttuu painajaiseksi.

Jouni Vikman

Will Smith lupailee suuria

Tarjoaako Gemini Man jotain uutta ja ihmeellistä?

Jouni Vikman

Fast & Furious: Hobbs & Shaw – Egot törmäävät

Uutta Fast & Furious -elokuvaa odotellessa voi ikävää lieventää leffasarjan spin-offilla.

Jouni Vikman

Nyt on helvetti irti! Hellboy tulee taas

Guillermo del Toron Hellboysta on kulunut jo 15 vuotta ja sen jatko-osastakin yli kymmenen. Niiden tuottajat näkivät ajan kypsäksi uudelle sovitukselle alkuperäisestä sarjakuvasta.

Jouni Vikman

Captain Marvel on Marvel-elokuvien voimakkain hahmo

Captain Marvel käsittelee aikaisemmin näkemätöntä puolta Marvel-studion elokuvauniversumin historiasta ja esittelee uuden supersankarin.

Jouni Vikman

Näytä lisää artikkeleita...