Menestyksen resepti

Loppuvuodesta 2001 elokuvateattereihin ilmestyi kahden mittavan elokuvaprojektin ensimmäiset osat. Sormuksen ritarit ja Viisasten kivi nousivat kaikkien aikojen tuottoisimpien elokuvien joukkoon, ja niiden suosio takasi jatko-osien innokkaan odotuksen. Molemmista elokuvasarjoista tuli giganttisia ilmiöitä, jotka palauttivat vaikuttavasti fantasiagenren valkokankaille. Sormussarjan viimeinen osa kahmi 11 Oscar-palkintoa, ja Potter-saagan tuotot pelkistä elokuvista ovat tähän mennessä 12,8 miljardia dollaria – valtavan oheismateriaalimassan kannattavuudesta nyt puhumattakaan.

Kun Harry Potter takoi Warner Bros.:ille ja Sormusten herra New Line Cinemalle mainetta ja mammonaa, eivät muut studiot halunneet jäädä nuolemaan näppejään. Fantasian paluuta tahditti erityisesti Harry Potterista tuttu kaava, jossa tavanomaisen nuoren päähenkilön arkielämän rikkoo yllättäen paljastuva yhteys arkipäivälle rinnakkaiseen fantasiamaailmaan tai – kuten Peter Jacksonin sormusepookin tapauksessa, jossa hahmot valmiiksi elävät kyseisessä maailmassa – tempautuminen suureen seikkailuun. Lukuisille seuranneille elokuville ja elokuvasarjoille oli yhteistä myös pohjamateriaali: monien yksittäisienkin jääneiden elokuvien taustalta löytyi lapsille ja nuorille suunnattu kirjasarja, joka olisi päätynyt kokonaisuudessaan filmille, jos ensimmäinen leffa olisi ollut tuottoisampi.

Ennalta olemassa olevaan pohjamateriaaliin luottaminen ei suinkaan ole mitään uutta. Suuria bisnespanostuksia tehdessä riskintuntua vähentää huomattavasti se, että markkinoitavalla tuotteella on jo valmiiksi olemassa fanipohja. Tähän mennessä lukuisista yrittäjistä huolimatta kaavan jäljittelijöistä vain kaksi on noussut mainittavaan menestykseen. Ensimmäinen on Walden Median pyörittämä kolme osaa nähnyt Narnia-sarja, joka vajoavan kiinnostuksen takia on tällä hetkellä jäämässä tuuliajolle. Toinen jatko-osiin asti päässyt on Summit Entertainmentin suojeluksessa oleva Twilight, jonka (melkein) viimeinen osa saapuu nyt teattereihin.

Mittavien nuorisosaagojen puute ei suinkaan ole ollut yrittäjistä kiinni. Jotkin yritykset ovat tosin jo nyt hukkuneet pelkiksi kuriositeettiviittauksiksi elokuvahistoriaan, kuten brittiläinen Santapeikko. Laajoihin ja suosittuihin kirjasarjoihin ovat muun muassa pohjanneet myös Lemony Snicketin surkeiden sattumusten sarja, Eragon (Perillinen-romaanit) ja Spiderwickin kronikat. Eurooppalaispanostus Arthur ja minimoit laajeni kolmiosaiseksi ei niinkään maailmanlaajuisen suosion, vaan enemmänkin trilogian taustavoimana häärineen Luc Bessonin henkilökohtaisen panostuksen ansiosta.

Edes kokemus ei takaa onnistumista. New Line Cineman Kultainen kompassi (romaanitrilogiasta Universumien tomu) jäi ensi-illan alla syntyneen boikotin muodostaman huonon julkisuuskuvan jalkoihin, kun taas lupaukset Mustesydämen jatko-osasta vaikuttavat perin huterilta. Toisena alan tehotuottajana on ollut suoranaiseksi modus operandikseen lasten- ja nuortenelokuvat valinnut Walden Media, joka on ollut tuottamassa Narnioiden lisäksi muun muassa elokuvia Hehkuva kaupunki, Water Horse, Nim ja salainen saari sekä Jules Verne -tulkintojen uusvyöryä (Maailman ympäri 80 päivässä, Matka maan keskipisteeseen 3D, sen henkinen jatko-osa Mysterious Island), mutta suuresta kokemuksesta huolimatta tämäkään firma ei ole löytänyt varmaa tietä onnistumiseen.

Sen sijaan edellä mainittuja fantasiaseikkailuita spektaakkeliltaan ja teemoiltaan kevyempi Twilight onnistui näyttävien onnenonkijoiden keskellä löytämään kadotetun kohderyhmän. Hollywoodissa tavoiteyleisö jaetaan pitkälti kolmeen ryhmään iän, sukupuolen ja ihonvärin mukaan. Jos katsoja ei satu olemaan alle 25-vuotias valkoihoinen miehenalku, saattaa hän useinkin tuntea olonsa hukatuksi blockbuster-kentässä. Twilight onnistui löytämään naispuolisen leffakansan romantiikannälän, ja höysti leffojensa konflikteja kevyellä yliluonnollisella lisällä. Kymmenien halpojen matkijoiden keskellä sen menestyksen ei pitäisi olla shokki.

Twilightin suosio on jo luomassa oman sivuhaaransa, jossa fyysisten ja henkisten teinipoikien lisäksi heidän seurustelukumppaniensa toivotaan täyttävän teatterit. Alkuvuoden I Am Number Four oli lopun Buffy-tyylisestä vauhtijaksostaan huolimatta pitkälti Twilightin kaltaista teiniangstia. Ensimmäisen Twilightin ohjannut Catherine Hardwicke jatkoi tutulla polulla Red Riding Hoodin kanssa. Myös vauhdikkaammissa kuvioissa naispuoliset päähenkilöt jatkavat Kultaisella kompassilla alkanutta esiinmarssiaan, kun ensi vuonna saapuu Hunger Games -trilogian avauselokuva.

Toisaalta lähiaikojen ulosannin perusteella monet isot studiot näyttävät olevan hukassa tulevan suhteen. Warner Bros. hakenee massiivisella kampanjoinnilla viimeiselle Potter-elokuvalle Oscar-vyöryä à la Kuninkaan paluu, mutta sen jälkeen studion tie sen vahvasti aloittamassa buumissa on pitkälti kartoittamatta. 20th Century Fox ainakin leipoo näillä näkymin vaikka väkisin jatko-osan Percy Jacksonille, eli salama-arpisen pojan viitoittamalla polulla mennään sielläkin. Perhefirmojen kuningas Disney varmaan pettyi, kun Fantasia-lyhäristä laajennettu Noidan oppipoika jäi jatko-osakoukuistaan huolimatta pettymykseksi, ja Paramountin mittava mokaus Last Airbenderin kanssa varmasti aiheutti studiossa parikin palaveria.

Vieläkin tärkeämpää kuin se, onko elokuvan päähenkilö kiinnostunut enemmän autojen tuunaamisesta vai hajuvesiostoksista, on leffan kyky jäädä katsojan mieleen. Aivan kuin Sormusten herra, Potter ja Twilight tekivät, täytyy koko perheelle suunnattujen fantasiaelokuvien pitää tarjota heille jotain ainutlaatuista, jotta saman vanhan toistaminen ei puuduta yleisöä pois genren parista. Mittavat menestyjät ovat osoittaneet, ettei koko perheenkään fantasian tarvitse olla enää pelkkiä lapsellisuuksia. Vielä kun sitä huomiosta syntynyt koko buumi ottaisi itsensä vakavissaan, eikä vajoaisi pelkäksi rahaa tavoittelevaksi itsearvoisuudeksi.

Ilkka Hemmilä 20.11.2011 klo 11:52

Uusimmat artikkelit

Kaatunut valtakunta on uskollinen Jurassic Parkin perinnölle

Jurassic World: Kaatunut valtakunta jatkaa suosittua elokuvasarjaa muutamaa vuotta edellisen osan tapahtumien jälkeen.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Universal

Miten Deadpool 2 poikkeaa alkuperäisestä? Hahmon parissa vuosia puuhannut Ryan Reynolds kertoo

Ensimmäinen Deadpool rikkoi ennätyksiä. Jatko-osaa tehdessä ennakkopaineet olivat kovat.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: 20th Century Fox

Dwayne Johnsonin uudessa toimintaseikkailussa hirviöt tuhoavat kaupunkeja

Rampage on 1980-luvun videopeli, jossa pelaajien ohjastamat jättihirviöt tuhosivat kaupunkeja. Nyt siitä on tehty toimintaseikkailu, jonka pääosassa on Dwayne Johnson.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Warner Bros.

Wallace & Gromitin tekijöiden uusi animaatio oli mammuttiurakka!

Luolamies on Wallace & Gromitin ja Late Lampaan kodin, Aardman-studion, uusin stop motion -animaatiokomedia.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Studiocanal S.A.S

Black Panther on uuden ajan supersankari

Marvel-studion uudessa supersankaritarinassa seurataan T’Challaa, joka palaa kuningasisänsä kuoleman jälkeen kotimaahansa Wakandaan.

Haastattelut: Disney / Toimittanut Jouni Vikman

Näytä lisää artikkeleita...