Monte Rosso – matkailijat fiktion ihmeellisessä maailmassa

Madventures-matkaajat ovat heittäytyneet fiktion puolelle kun esikoisleffa Monte Rosso tulee ihmisten arvoitavaksi YLE TV1:n Kotikatsomossa maanantaina 22.9. sekä elokuvateatterikiertueella. Leffatykki (yrittää) selvittää mistä on kyse. Unelman toteumisesta, välityöstä vai peräti tulevaisuuden kannalta linjan valinnasta. Elokuvan tuottaja Riku Rantala vastaa kysymyksiin.

(Kuva: Tommi Pylkkö)

Kysymys: Tuliko idea salamana kirkkaalta taivaalta tax-free -tupakka-askin kanteen vai lieneekö kysymys pidemmänkin ajan unelman toteutumisesta?

Vastaus: Kessuaskin kanteen elokuvahanketta on hahmoteltu jo vuosia. Tunnan (Milonoff) ja Jonin (Sundell) muistan kirjoittaneen yhdessä jo 90-luvun puolella. Troikkana yhteistä pitkän elokuvan tarinaa ehdittiin hahmotella pari vuotta, ennen kuin huomattiin ilmoitus Novellielokuvakilpailusta. Luotiin kisaa varten uusi juttu, ja onnistuttiin pääsemään 80 osallistujan joukossa neljän voittajan joukkoon.

K: Monte Rosso viittaa Punavuoreen eli Rööperiin. Pukkaako tutkivan journalistin tausta läpi ideassa ja lopputuloksessa, kun aiemmin alue on nostettu esille puljaajien ja venkoilijoiden – ellei jopa nahanpuhkojien – paikkana?

V: Puljaajia ja venkoilijoita löytyy toki nykyajan Rööperistäkin, siis myös Monte Rossosta. Tutkiva journalismi on Monte Rossosta kaukana – siitä kiinnostuneille voin suositella entisen kollegani Harri Nykäsen ja Tom Sjöbergin Rööperi-kirjaa. Siinäkin on tosin aimo annos sotatarinaa messissä, niinkuin asiaan kuuluu.

K: Ilman tarkempia ennakkotietoja kyselijälle tulee mieleen episodielokuva nimeltä Night on Earth jossa Helsinkikin on mukana. Maanläheistä draamaa, vai mistä Monte Rossossa on kysymys? Onko leffalla esikuvaa?

V: Varsinaista esikuvaa ei ollut. Ajankuvaa omasta kaupungistamme on tallennettu kovin vähän, ja siihen haluttiin muutos. Vähissä ovat ne leffat, joissa voisi nähdä Helsinkiä ja helsinkiläisiä. Autenttinen ilmaisu ja klassinen visuaalinen ilme olivat tärkeitä elementtejä.

(Kuva: Jani Häkli)

K: Punavuoressa ovat majaansa pitäneet rahvaan suosikeista mm. Gösta Sundqvist ja Vexi Salmi. Kuuluuko em. herrojen taiteellinen anti leffassa?

V: Ei kuulu, mutta nykyajan kärkikastista mukana ovat mm. Ercola, T.A. Kaukolampi, DJ Street Kobra ja Vilunki3000. Heidät tunnetaan erityisesti elektronisen nykymusiikin säveltäjinä ja dj-artisteina, mm. akteista Annie, DJPP, Op:l Bastards ja Uusi Fantasia.
Vanhempaa Suomea soundtrackilla edustavat Hector & Oscar sekä Katri Helena. Dvd-julkaisuun on suunnitteilla timantikova kotimainen mixtape "Music Inspired by Monte Rosso".

K: Millainen ydinpoppoo on kameran edessä ja takana?

V: Monte Rosso on ehdottomasti ensemble-elokuva. Sekä kameran takana että edessä työskennelleet halusivat omistautua juuri tämän tarinan toteuttamiseen yhdessä, kunnianhimoisesti ja työmoraalista tinkimättä – vaikka budjetti olikin pieni. Talkootyötäkin tehtiin paljon. Kameran takana tuotantoryhmässä oli todellisia huippuammattilaisia, sen sijaan näyttelijöillämme ei ollut aiempaa kokemusta. Se oli tietoinen valinta, elokuvan aitouden ja uskottavuuden varmistamiseksi heidät valittiin tarkkaan Helsingin katujen galleriasta. Ohjaajien johdolla he sitten treenasivat pari kuukautta KOM-teatterin lavalla. Hieno ensemble!

K: Leffan jälkikäsittely tapahtui lätäkön takana. Menikö Mooses vuoren luokse vai päinvastoin: eikö tuotantopampun pitäisi olla editorin selän takana kertomassa mikä kuva otetaan mukaan ja mikä ei?

V: Toinen ohjaaja, käsikirjoittaja Jon Sundell ja Tunna Milonoff leikkasivat leffaa yhdessä. Nykytekniikalla se on varsin yksinkertaista, Final Cut -projekti singahtaa lankojen yli sutjakkaasti. Itse asiassa tarinaakin luotiin pääasiassa yhteisissä viikonloppuisissa Skype-sessioissa.
Sundellin kontakteilla saatiin edullisesti yksi Hollywoodin kovimpia jälkikäsittelytaloja, LaserPacific, mukaan tuotantoon. Monte Rosson värinmäärittelystä vastasi David Cole, mm. Taru Sormusten Herrasta ja King Kongin värinmäärittelijä.

K: Leffan esityspaikka vaatii tiettyjä kriteereitä ja Madventures-nimikkeen alla tekemänne jutut ovat pieteetillä tehtyjä. Onko pahatkin paineet katsojalukujen ja vastaanoton suhteen?

V: Ei minkäänlaista painetta. Uskomme, että tämä elokuva löytää yleisönsä, niinkuin on löytänyt Madventureskin. Katsojalukuja emme ole olleet tavoittelemassa koskaan: jos se pää mennään edellä, mennään samalla perse edellä puuhun. Aika monella suomalaisilla tuotannoilla on siksi kaarnaa hanurissa.
Unelmamme on, että Monte Rossoa katsottaisiin vuosikymmentenkin päästä ja kelattaisiin, että tuolta Stadi näytti 2000-luvun alussa ja tollastakin jengiä siellä silloin hiihti.

(Kuva: Jani Häkli)

K: YLE:n tehtävä on tukea suomalaista kultuurituotantoa ja ottaa huomioon pienempiäkin väestöryhmiä. Onko olemassa pelko että leffa uppoaa vain stadilaisiin?

V: Katsoisin innolla vaikkapa nykyhetken Joensuusta, Rovaniemeltä tai Vaasasta kertovaa elokuvaa, jos sellaisen joku tekisi. Me olemme helsinkiläisiä, joten me kerromme tarinan aiheesta, jonka tunnemme. Sitä paitsi yksi Monte Rosson teeseistä on, että on monta tapaa olla helsinkiläinen tai suomalainen. Yhtenäiskulttuurin aika on ohi. Päähenkilöillämme voi olla huomattavasti enemmän yhteistä joidenkin joensuulaisten, rovaniemeläisten tai vaasalaisten kanssa kuin omien helsinkiläisten naapureittensa kanssa.
Mielestäni on hienoa, että Yle ja Elokuvasäätiö koettavat löytää uusia kertojia ja uusia tarinoita nimen omaan tästä ajasta. Jäädään innolla odottelemaan jatkoa!

K: Jääkö kroppa ja pää huutamaan lisää samanlaista esikoisleffan tuotantokokemuksen jälkeen - jos siis ajatellaan henkilökohtaisia ambitioita ilman markkinoiden mahdollisia tulevia odotuksia?

V: Tuotannon aikana sitä ajatteli monta kertaa, että ei koskaan enää! Kunnianhimoinen elokuvanteko on Suomessa todella vaikeaa. Monta asiaa opin kantapään kautta. Jos leffaa tehdään tinkimättömästi, sen taloudelliset menestysmahdollisuudet ovat pienet. Tämä on apurahataidetta. Arvostan kovasti suomalaisia elokuvantekijöitä siitä, että he kykenevät jatkuvasti ylittämään riman resursseihin nähden. Niin me olemme tehneet Madventuresiakin. Montaa puolta voisi puolestaan edelleen kehittää, ja siksi olisikin mielenkiintoista antaa oma panoksensa asiaan pitkässä elokuvassa.

(Kuva: Tommi Pylkkö)

K: TV-sarja oheistuotteineen ja kirja ovat menestyneet tekijöiden näkemyksellisyyden ja kunnianhimon myötä – leffan menestyksestä ei vielä ole tietoa. Voidaanko sanoa että olette Tunnan kanssa jo lunastaneet suomalaisten luottamuksen koska one-day-hit –vaihe on jo ohitettu?

V: Jokaisen jutun on lunastettava luottamuksensa erikseen. Uskomme, että jos teokselle antaa kaikkensa, katsoja tai lukija vaistoaa sen. Siinä on varmaankin yksi syy siihen, että Madventures-jutuistamme on digattu.

Yksi unelmamme on, että Monte Rossoa voitaisiin katsoa kaveriporukassa jatkoilla vielä pitkänkin ajan päästä. Halutaan synnyttää yhteistä katsomiskokemusta. Ollaan onnistuttu saamaan Monte Rosso myös teatterikiertueelle, vaikka Suomessa lyhäreitä nähdään leffoissa tuskin koskaan. Rakkautta & Anarkiaa -festarin esitys on loppuunmyyty, mutta Helsingissä Tennispalatsi 2:ssa on mahdollisuus nähdä Monte Rosso huippulaadukkaana kopiona isolta kankaalta ainakin viikonloppuna 26.9. ja 27.9. Myös esityksiä Hämeenlinnaan ja Kajaaniin on suunniteltu. Suosittelen, leffa näyttää todella hyvältä ja on siten sääli jättää kokemus pelkän telkkarin varaan! Leffan jälkeen Nolla-baarissa on jatkot. Tervetuloa!

Kommentoi leffaa: http://www.leffatykki.com/elokuva/monte-rosso

20.09.2008 klo 21:13

Uusimmat artikkelit

Tervetuloa, Chucky 2.0!

Vuoden 1988 kauhujännäri Child's Play innoitti peräti kuusi jatko-osaa, jotka kehittivät ja laajensivat lastenlelusta tappajaksi muuttuvan riivatun nuken mytologiaa mitä oudoimmilla ja viihdyttävimmillä tavoilla.Uusi Child's Play lähtee liikkeelle siitä, miten riippuvuus esineistä voi lähteä käsistä ja luottamus moderniin teknologiaan muuttuu painajaiseksi.

Will Smith lupailee suuria

Tarjoaako Gemini Man jotain uutta ja ihmeellistä?

Fast & Furious: Hobbs & Shaw – Egot törmäävät

Uutta Fast & Furious -elokuvaa odotellessa voi ikävää lieventää leffasarjan spin-offilla.

Jouni Vikman

Nyt on helvetti irti! Hellboy tulee taas

Guillermo del Toron Hellboysta on kulunut jo 15 vuotta ja sen jatko-osastakin yli kymmenen. Niiden tuottajat näkivät ajan kypsäksi uudelle sovitukselle alkuperäisestä sarjakuvasta.

Captain Marvel on Marvel-elokuvien voimakkain hahmo

Captain Marvel käsittelee aikaisemmin näkemätöntä puolta Marvel-studion elokuvauniversumin historiasta ja esittelee uuden supersankarin.

Näytä lisää artikkeleita...